Lando Norris werd in Q1 al uitgeschakeld in de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Daarbij had de McLaren-coureur last van een gele vlag, én hij maakte zelf een fout. Norris toonde zich na afloop echter niet schuldbewust, en wees naar externe factoren. De Brit ziet voor de race weinig kansen op schadebeperking, en geeft Max Verstappen zo een kans om punten uit te lopen.
In gesprek met de aanwezige pers, waaronder F1Maximaal.nl, spreekt Norris tegen dat hij een lastige kwalificatiesessie meemaakte, ondanks dat hij dus in de slotminuten in de gevarenzone zat. 'Ik liep zeker niet achter de feiten aan. Het probleem was gewoon dat degene voor mij crashte, en er een gele vlag was. Ik voelde me goed', zo wijst hij de suggesties van de hand. McLaren nam risico door beide coureurs op gebruikte zachte banden op pad te sturen. Dat risico kwam McLaren dus duur te staan.
Volgens Norris lag zijn uitschakeling puur aan het feit dat hij een gele vlag tegenkwam. 'Als je een recht stuk van twee kilometer hebt, en je moet aan het begin van dat rechte stuk van het gas gaan, kan je er niks aan doen. Ik kan er niks aan veranderen', zegt de 24-jarige, die bij het uitkomen van die bocht ook over de kerbstones schoot. 'De baan verbeterde wel een beetje. De vuile lucht van andere auto's was lastiger, het circuit zelf lag er niet zo slecht bij.'
Perspectief voor de race
Norris vreest ervoor dat een goed resultaat in de race niet meer haalbaar zal zijn. 'Ik weet het niet. Ik weet niet hoe ik deze vraag moet beantwoorden. Ik ga proberen progressie te boeken, en in te halen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan', aldus Norris, die ook aangeeft dat hij geen hulp verwacht van Oscar Piastri. De Australiër start tweede, vijftien plekken voor Norris. Norris kan mogelijk nog twee plekken terugvallen als McLaren de kans aangrijpt om Norris nieuwe motoronderdelen te geven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoewel er een lang recht stuk is in Bakoe, vindt Norris dat het inhalen lastig wordt, ook al is de DRS-zone honderd meter langer dan in 2023. 'Alles komt op de strategie aan, want je kan hier niet inhalen. Er rijden veel auto's achteraan, die gewoon met heel weinig vleugel rijden, en dan maar op het beste hopen. Dat maakt het eigenlijk onmogelijk om veel auto's in te halen', vertelt de nummer twee uit het wereldkampioenschap. Waar Verstappen nu een kans krijgt om in te lopen, hebben de nummers drie en vier in het kampioenschap, Charles Leclerc en Oscar Piastri, de kans om het gat te dichten.
'De auto is snel, dus hopelijk speelt dat ergens in ons voordeel uit, en krijgen we vrije lucht', zo schetst hij zijn ideale scenario. 'Op een stratencircuit heb je echter zoveel last van verkeer dat je in een bepaalde positie gedrukt wordt. Je kan vaak niet veel doen. Ik hoop op het beste, maar ik reken niet op magische oplossingen, tenzij we strategisch iets kunnen doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties