Charles Leclerc staat in de Formule 1 bekend als één van de snelste coureurs over één ronde. Toen de Monegask in 2019 in een competitieve auto plaatsnam, pakte hij direct in zijn tweede race voor Ferrari poleposition. Toch heeft de coureur van de Scuderia dit talent absoluut nog niet in zijn voordeel kunnen gebruiken. De resultaten van Leclerc staan daarmee haaks op de prestaties van Max Verstappen, die pas later in zijn Formule 1-loopbaan mocht starten vanaf de eerste positie. F1Maximaal legt de enigszins pijnlijke statistieken van Leclerc naast die van zijn generatiegenoot Verstappen.
Als de polepositions van de coureurs van Ferrari en Red Bull Racing tegen het licht worden gehouden dan liggen de aantallen redelijk in de buurt van elkaar. Verstappen mocht 27 keer vanaf de eerste startplek beginnen, terwijl Leclerc twintig keer vanaf poleposition vertrok. De laatste poleposition in de Formule 1, voor de Grand Prix van België, ging ook naar één van beide heren, namelijk naar de Ferrari-rijder. Het klinkt misschien gek, aangezien het Verstappen was die met ruim acht tienden sneller was op de vrijdag. Aangezien het Leclerc was die profiteerde van de gridstraf, komt de poleposition op zijn naam te staan.
Toch ging de overwinning van de race uiteindelijk naar Verstappen. Gedurende het weekend leek niemand eraan te twijfelen dat de tweevoudig wereldkampioen zou winnen, zeker niet gezien het feit dat zijn gridstraf bij lange na niet zo erg was als een jaar eerder. Verstappen begon vanaf P6 en in de zeventiende ronde bevond de Limburger zich op de eerste plek. Deze positie nam hij alleen niet over van Leclerc, aangezien de Ferrari-rijder al in de eerste ronde voorbij werd gestoken door de teamgenoot van Verstappen, Sergio Pérez. De afgelopen Grand Prix van België is dan ook haast een schoolvoorbeeld voor de rest van de polepositions die Leclerc wist te pakken in zijn carrière.
Eerste pole levert zowel Leclerc als Verstappen geen zege op
Beide coureurs pakten in 2019 hun eerste poleposition. Voor Leclerc was dat al in zijn tweede race voor Ferrari tijdens de Grand Prix van Bahrein, terwijl Verstappen moest wachten tot de Grand Prix van Hongarije vlak voor de zomerstop. De Nederlander had echter al laten zien bij Red Bull dat hij geen poleposition nodig had om een overwinning te boeken. Verstappen won namelijk in 2016 al zijn eerste race, toen Leclerc nog grote dromen had over het halen van de Formule 1. In zijn eerste jaar was een zege echter redelijk onmogelijk. Leclerc kreeg de kans bij Sauber, maar daar wist hij te imponeren. Ferrari besloot de Monegask aan boord te nemen, terwijl Kimi Räikkönen de omgekeerde route bewandelde.
In 2019 reden de coureurs, die nog rivalen waren toen ze in karts reden, in relatief competitieve auto’s. Zowel Verstappen als Leclerc konden maar sporadisch een halt toeroepen aan de dominantie van Mercedes destijds. De Ferrari-coureur leek in het begin van het jaar direct zijn eerste zege te kunnen boeken, maar een technisch probleem vertraagde de bolide. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas konden Leclerc inhalen, waardoor hij genoegen moest nemen met een derde plek. Toen Verstappen poleposition pakte in Hongarije kwam hij niet verder dan P2. Mercedes had het strategisch beter voor elkaar die dag en het was opnieuw Hamilton die er met de zege vandoor ging.
2019 slechts het begin van pijnlijke statistiek voor Leclerc
De Grand Prix van Bahrein in 2019 was nog maar het begin voor een zeer pijnlijke statistiek voor Leclerc. De Ferrari-coureur vertrok twintig keer vanaf poleposition, maar wist vanaf die positie slechts vier keer te winnen. Zijn vijfde overwinning werd vorig jaar tijdens de Grand Prix van Oostenrijk geboekt, maar toen begon, ironisch genoeg, Verstappen op de eerste positie. De overige zeges werden geboekt in 2019 in België en Italië, wat beide zeer emotionele overwinningen waren voor Leclerc, en in 2022, toen de Monegask won in Bahrein en Australië. Een titel leek een serieuze optie te zijn, zeker met de opeenstapeling van polepositions, maar er zat op zondag altijd wel wat tegen.
Percentage van poleposition naar zege | 20% |
Percentage van poleposition naar geen zege | 80% |
Percentage DNFs na poleposition | 20% |
De kans dat Leclerc een poleposition omzet naar een zege is net zo hoog als de kans dat de Monegask de race niet eens uit weet te rijden. De overige twaalf poleposition werden niet omgezet naar een overwinning door voldoende andere redenen. In 2022 werd het voor Ferrari pijnlijk dat het qua race pace en strategie niet in orde zat. In Miami was Verstappen bijvoorbeeld een klap sneller op de zondag en in Monaco liet Ferrari zien hoe je een zeker lijkende overwinning door het putje kan spoelen. Als de cijfers van Leclerc worden vergeleken met de cijfers van Verstappen, wordt het verschil tussen beide rijders pijnlijk duidelijk voor de Ferrari-coureur.
Percentage van poleposition naar zege | 81,5% |
Percentage van poleposition naar geen zege | 19,5% |
Percentage DNFs na poleposition | 7,4% |
Het overgrote gedeelte van de polepositions die Verstappen wist te pakken, wordt omgezet in een overwinning. Sinds de laatste keer dat de Nederlander dit niet lukte (de Grand Prix van Oostenrijk 2022) pakte de Red Bull-coureur nog eens elf keer poleposition en elke keer reed de rijder naar de overwinning. Verstappen presteert daarmee op een niveau waar de legendes van de sport alleen maar over kunnen dromen, laat staan Leclerc. Alberto Ascari komt qua cijfers het dichtste bij, als we de coureurs die hun enige poleposition wisten om te zetten in een zege even buiten beschouwing laten. De Italiaan staat op een percentage van 64,3 procent. Even ter vergelijking: Michael Schumacher, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel staan respectievelijk op 58,82; 58,65 en 54,39 procent.
Staat Verstappen pole wint Verstappen, pakt Leclerc pole wint Red Bull
De malaise voor Leclerc begon dus al vroeg, maar vanaf 2022 was het vooral Red Bull dat de plaaggeest was voor de coureur. Vanaf de Grand Prix van Miami van vorig jaar werden alle polepositions omgezet in een zege voor de Oostenrijkse renstal. Meestal kon Verstappen profiteren, namelijk zes keer, terwijl Sergio Pérez drie overwinningen kon bijschrijven in die periode. Zoals al eerder vermeldt, Verstappen won de laatste elf keer dat hij poleposition wist te pakken ook telkens de race te winnen. Voor Verstappen is vooral Hamilton een plaaggeest, al pakte de Brit slechts driemaal een zege als de Red Bull-coureur op P1 begon.
Leclerc poleposition | Verstappen poleposition | |
Leclerc zege | 20% | 3,7% |
Verstappen zege | 40% | 81,5% |
Pérez zege | 10% | 0% |
Hamilton zege | 20% | 11,1% |
Overig zege | 10% | 3,7% |
Leclerc zal waarschijnlijk jaloers zijn op de cijfers van zijn oude rivaal. De Monegask heeft maar vier keer weten te winnen als hij op de zaterdag ook de snelste was. Met die vier overwinningen staat de Ferrari-coureur op de 34ste plek van coureurs die hun poleposition om wist te zetten naar een zege; als we naar de percentage kijken dan valt het een heel stuk lager uit, namelijk gedeeld 57ste. Alleen René Arnoux, Jan-Pierre Jabouille, David Coulthard en Ralf Schumacher staan lager in deze statistiek. Giuseppe Farina en Clay Regazzoni staan net zoals Leclerc op twintig procent. Verstappen staat van de meervoudig polesitters bovenaan in deze statistiek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties