Isola: 'De baan in Australië zal weinig grip bieden' Formule 1
Formule 1

Isola: 'De baan in Australië zal weinig grip bieden'

Isola: 'De baan in Australië zal weinig grip bieden'

Vooruitblikkend op de Grand Prix van Melbourne en haar vernieuwde lay-out neemt Pirelli voor komend weekend andere banden mee dan gebruikelijk. Dit jaar is er een groter verschil dan normaal tussen de medium en de zachtste compounds, zo is de harde band een C2-compound en de medium is de C3-compound, maar in plaats van de C4 voor de zachtste band, is er gekozen voor de C5-compound. Pirelli-topman directeur Mario Isola denkt dat de vernieuwde baan vooral problemen met grip zal kennen.

Het circuit van Melbourne is voor het eerst sinds 1996, toen het zijn debuut in het kampioenschap maakte, ingrijpend gewijzigd en heeft nu een nieuwe lay-out en asfalt. Zeven bochten zijn gewijzigd en twee bochten zijn geschrapt, waardoor het totale aantal bochten nu nog maar 14 bedraagt en het circuit 28 meter korter is. De belangrijkste wijziging is de verwijdering van de chicane van bocht 9-10, die is vervangen door een lange, vloeiende bocht. De bochten 1 en 3 zijn aan de binnenkant verbreed, net als bocht 6, die nu aanzienlijk sneller is. Later in de ronde is wat eerst bocht 13 was (nu bocht 11) opnieuw uitgelijnd om de hoek te verkleinen. De voorlaatste bocht (nu bocht 13) is een andere die breder is gemaakt, en ook een van de bochten waarvan het camber is aangepast om verschillende lijnen mogelijk te maken.

Weinig grip op het nieuwe asfalt

Directeur motorsport bij Pirelli, Mario Isola, denkt dat het nieuwe asfalt op de baan de coureurs en de banden een uitdaging zullen bieden rondom grip: 'de lay-out van het circuit grondig herzien om het inhalen te verbeteren en als gevolg daarvan is er ook nieuw asfalt dat vrij glad zou moeten zijn. Dit betekent dat de baan bij de start waarschijnlijk weinig grip zal bieden, met een hoge mate van evolutie die in de loop van het weekend wordt verwacht en een extreem glad oppervlak als het regent.' Naast het nieuwe asfalt zal ook het jaargetijde een rol spelen volgens de Italiaan: 'In Melbourne is het ook een paar weken later dan in de vorige seizoenen, wanneer de herfst op het zuidelijk halfrond al is begonnen, dus de omstandigheden zouden wisselvalliger kunnen zijn'.

Om de coureurs meer grip te bieden is deze omstandigheden is er gekozen voor de C5 compound in plaats van de C4, tevens is er een gering verschil in degradatie tussen de twee compounds: 'We hebben voor de stap in de compound-nominaties gekozen omdat we tijdens de ontwikkelingstests merkten dat er een relatief klein prestatieverschil was tussen de C3- en C4-compounds, en we denken dat Albert Park - met zijn nieuwe asfalt en lay-out - een goede plek is om deze optie uit te proberen. Al deze factoren betekenen dat er voor de teams en de coureurs veel werk aan de winkel is tijdens de vrije trainingen', aldus de Pirelli voorman.

F1: Verstappen getipt voor P1 in vrije training, kwalificatie én Grand Prix van Australië

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws