Adrian Newey, Red Bulls Chief Technical Officer, maakt zich geen zorgen over het voornemen van de FIA om meer actieve aerodynamica in de Formule 1 te introduceren. Volgens de Brit is het zelfs een goede manier om het ook buiten de Formule 1 een populairder concept te maken.
Al sinds de introductie van DRS probeert de Formule 1 steeds meer om actieve aerodynamica op de bolides te stimuleren. Zo hoopt onder andere de FIA om meer racespektakel voor elkaar te krijgen. Voor het seizoen 2026 zal de hoeveelheid actieve aerodynamica nog meer toenemen, en de FIA is op dit moment nog bezig met het vastleggen van de ontwerpregels voor 2026. Red Bull-ingenieur Newey maakt zich geen zorgen over deze ontwikkelingen.
In een interview met de Nederlandse tak van Motorsport.com legde hij uit waarom: 'Ik maak me er geen zorgen om. Een toename in actieve aero(dynamica, red.) is vooral bedoeld om het gebrek aan energie van een krachtbron te compenseren. De actieve aero wordt essentieel om het gebrek aan energie van de power unit recht te trekken. Maar ik denk niet dat dat iets slechts is. Proberen om een grotere aerodynamische efficiëntie van de bolide te bewerkstelligen is duidelijk een goed doel. Waarom zou actieve aerodynamica daar geen deel van uitmaken?'
Actieve aerodynamica dringt ook al buiten F1 door
Newey ziet zelfs al dat actieve aerodynamica door is gesijpeld tot straatauto's, waardoor het logisch is dat de Formule 1 er ook verder mee wil gaan. 'Het is er tenslotte onderdeel geworden van straatauto's. Er zijn enorm veel auto's met spoilers die op en neer gaan op de achterklep, enzovoort. Dus waarom zou je dat niet in de racerij hebben? Actieve aero kreeg pas een slechte naam toen de vleugels er in de jaren 60 afvielen. Die tijd hebben we al lang achter ons gelaten.'
Newey haalt ook aan dat het introduceren van zulke ontwikkelingen in de Formule 1 'normaliter een goede manier is geweest om dingen populair te maken voor straatauto's. Kijk maar naar dingen als remschijven, maar ook meer recentelijk de sportauto's van koolstofvezel, met neppe of echte koolstofvezelbekleding: al die dingen waar een koper in de winkelstraat een associatie mee wil en fabrikanten zorgen natuurlijk voor die associatie. Actieve aero moet de toekomst van straatauto's worden, dus ik denk dat het gepast is dat de Formule 1 de kracht hiervan toont.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties