Na een lange loopbaan bij Red Bull Racing, is Adrian Newey inmiddels druk bezig met het ontwerpen van een bolide voor Fernando Alonso en Lance Stroll. Aston Martin is maar wat blij met de succesvolle ontwerper, waarmee ze de komende jaren races en kampioenschappen mee hopen te winnen. Aan de toewijding van de Brit zal het niet liggen, want naar verluidt staat hij altijd bij de ontwerptafel en vergeet hij alles om zich heen.
Andy Cowell geeft aan dat het team er alles aan doet om het de ontwerper naar zijn zin te maken. ‘We hebben er vanaf dag één voor gezorgd dat hij zijn vertrouwde werkomgeving had’, vertelt de teambaas. ‘Adrian kwam aan en nam deel aan vergaderingen over de nieuwe regels en concepten die we hadden ontwikkeld. We vertelden hem over het aftellen tot de eerste test en de eerste race en herinnerden hem aan alle deadlines voor de nieuwe auto’, citeert Motorsport-Total.com Cowell.
Newey liet er geen gras over groeien en is meteen gaan tekenen. Dat doet hij nog op een tekentafel, en dus niet digitaal, zoals men wellicht zou verwachten. ‘Hij zit midden in de ontwerpcyclus en ontwerpt nu de basisonderdelen van de auto', aldus de teambaas van Aston Martin. Bij Red Bull verdween Newey steeds verder naar de achtergrond, maar daar is bij zijn nieuwe team zeker geen sprake van. De ontwerper is altijd aan het werk. ‘Wie langs zijn kantoor loopt, zegt altijd dat hij Adrian aan de tekentafel ziet zitten’, vertelt Cowell.
Blik volledig gericht op 2026
Door die enorme focus op het ontwerpen van de auto, worden andere taken nog wel eens vergeten, zo blijkt. ‘Natuurlijk gaat hij niet naar vergaderingen, en hij beantwoordt ook geen e-mails’, verklapt Cowell. ‘Adrian concentreert zich gewoon op het samenstellen van een snelle auto, en we steunen dit proces allemaal’, is er veel begrip vanuit het team. Het team uit Silverstone hoopt dat Newey hen net zulke successen zal brengen als hij Red Bull bracht.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Aston Martin kent een matige seizoensstart. Hoewel Stroll tien punten bij elkaar heeft gereden, staat Alonso voorlopig op nul punten en twee uitvalbeurten. Tweemaal greep hij met een elfde plaats net naast de punten. Desondanks gaat Newey niet naar de bolide van 2025 kijken. Alles is bij het team gericht op een topauto voor 2026, wanneer ze onder de nieuwe regelgeving vooraan mee hopen te doen. ‘Adrians ontwerptijd is daar honderd procent op gericht’, stelt Cowell.
Niks van 2025 wordt meegenomen
Lawrence Stroll heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in Aston Martin. Naast zijn zoon rijdt een tweevoudig wereldkampioen, in Silverstone staan nieuwe faciliteiten en er is bovendien een nieuwe windtunnel. Ook heeft Aston Martin meerdere belangrijke posities gevuld door werknemers van andere teams te verleiden voor hen te komen werken. ‘We vechten er hard voor om in 2026 een snelle auto te hebben’, zegt Cowell, die zelf ook bij die groep hoort.
Een garantie voor succes is er ondanks alles niet. Er is dus een nieuwe regelgeving en in minder dan een jaar moet alles af zijn. ‘De doelen en tijdschema's zijn complex’, legt de Brit uit. ‘De eerste deadlines lopen binnenkort af. Alles wordt nieuw. Alles zal nieuw zijn’, geeft de teambaas aan. ‘We nemen niets over van het seizoen 2025, dus er ligt veel werk voor ons. Dat is het enige waar Adrian zich op richt’, sluit Cowell af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties