Het Duitse Auto, Motor und Sport meldt dat McLaren meer interesse heeft om een motorendeal te sluiten met Red Bull Racing vanaf 2026. Dan gaat de Oostenrijkse renstal in zee met Ford, en McLaren-CEO Zak Brown heeft een goede relatie met Ford-CEO Jim Farley. Brown zou volgens het Duitse medium de laatste tijd veel contact hebben gezocht betreffende een mogelijk partnerschap.
Brown bevestigde in Silverstone dat hij een bezoek heeft gebracht aan Milton Keynes, ondanks zijn uitspraak op vrijdag in de persconferentie dat hij vond dat Red Bull een gebrek aan respect heeft voor de regels, 'of dat nou de financiële regels zijn of de manier waarop ze omgaan met Jos Verstappen', luidden de woorden van de Amerikaan. De reden van het bezoek zou de motorsituatie met Mercedes zijn. Terwijl het 2024-seizoen net op de helft is, zijn de teams achter de schermen al druk bezig met het 2026-seizoen. Dan begint een nieuw tijdperk in de Formule 1.
'In de paddock maken sommige teams zich zorgen dat ze voor de start van het nieuwe motorentijdperk niet goed genoeg uitgerust zullen zijn. Het elektrische vermogen van de aandrijflijnen neemt enorm toe. Het stijgt van 163 pk naar 476 pk', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Met andere woorden: een toename van 300 procent. Alle fabrikanten staan onder druk. Het komt erop aan om de batterij snel genoeg te kunnen opladen en deze voldoende te koelen, zonder te veel consessies te doen aan het chassis.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mercedes is een van de zes fabrikanten die koortsachtig aan hun aandrijving voor 2026 werken. 'De experts vertrouwen erop dat de ingenieurs in Brixworth na de dominantie in het eerste hybride-tijdperk opnieuw een grote sprong voorwaarts zullen maken. Maar de klantenteams zijn sceptisch', schrijft het Duitse medium. 'Dit komt door het verrassende idee van Alpine-adviseur Flavio Briatore om vanaf 2026 een power unit van de concurrent te gebruiken. Alpine zou met Mercedes onderhandelen, want Mercedes verliest immers een klant met Aston Martin.'
Ford aantrekkelijk voor McLaren
Aston Martin gaat in 2026 samenwerken met Honda, waardoor Mercedes eventueel ruimte zou hebben voor een nieuwe motorenpartner. 'McLaren en Williams vrezen dat Mercedes problemen zou kunnen krijgen door de levering aan drie teams', onthult Auto, Motor und Sport. 'Dat geflirt tussen Alpine en Mercedes zit hen dwars. Beide teams hebben langdurige contracten met Mercedes. Het contract met Williams loopt tot 2031.' Brown sprak onlangs nog zijn vertrouwen uit in de Mercedes-krachtbron, maar die situatie lijkt nu te zijn verslechterd.
Williams-teambaas James Vowles zei impliciet dat hij tegen een extra klant van Mercedes is: 'We werken al een lange tijd aan het juiste concept met Mercedes. Wat je ook doet, je loopt minimaal zes tot twaalf maanden achter in de ontwikkeling', waarschuwde hij Alpine. 'Terwijl Vowles waarschuwt, is de politieke tactiek bij McLaren anders. Het feit dat ze vorig jaar haar contract met Mercedes verlengde tot 2030, weerhoudt Zak Brown er niet van om met een andere fabrikant te praten. De McLaren-CEO klopte aan bij Red Bull en Ford.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull gaat dan voor het eerst een eigen aandrijflijn bouwen en krijgt daarbij technische ondersteuning van Ford. De infrastructuur van het ambitieuze project staat. Red Bull wist al enkele hooggeplaatste ingenieurs van Mercedes naar Milton Keynes te lokken. 'Dit wekte ook de interesse van McLaren. Brown heeft de motorenfabriek van Red Bull al bezocht. Voordat hij besloot te verlengen met Mercedes heeft hij Jim Farley ontmoet en het project van Red Bull kunnen bekijken.'
'Gespannen relatie' helpt niet
Naar verluidt bleef het niet bij een bezoek. Brown zou de laatste tijd regelmatig contact hebben gezocht met Red Bull over een mogelijke motorenpartnerschap. Brown was zich echter bewust van de delicate omstandigheden. 'Ik denk niet dat ik daar op dit moment graag gezien wordt', zei de Amerikaan, die een aantal uitspraken heeft gedaan over Red Bull na de aanvaring tussen Max Verstappen en Lando Norris. De 'gespannen relatie', zoals Auto, Motor und Sport het omschrijft, zal niet snel afkoelen, al helemaal niet nu McLaren en Red Bull de beste auto's op de grid hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties