Mercedes moest 'veel werk in korte tijd verrichten' en kampte met 'oververhitte achterbanden' Formule 1
Formule 1

Mercedes moest 'veel werk in korte tijd verrichten' en kampte met 'oververhitte achterbanden'

Mercedes moest 'veel werk in korte tijd verrichten' en kampte met 'oververhitte achterbanden'

Andrew Shovlin, hoofdingenieur van Mercedes, erkent dat er bij een raceweekend met een sprintrace veel werk verricht moet worden in een korte tijd. De Duitse renstal had maar één training om de auto af te stellen voor de kwalificatie voor de sprintrace die op de vrijdag verreden gaat worden. Daarnaast hadden beide coureurs last van gripverlies aan de achterkant van de auto, waardoor het hard werken was in VT1.

Vanwege de kwalificatie voor de sprintrace hadden de teams op de vrijdag van het raceweekend op Interlagos maar één training op het programma staan. Die hebben ze inmiddels verreden, en daarin moest Mercedes veel werk in korte tijd verrichten, aldus Shovlin. Normaal hebben de teams drie vrije trainingen om de auto goed af te stellen voor de kwalificatie en de race. 'Het is lastig, normaal heb je drie uur de tijd om alles uit te zoeken, nu maar een uur. We hebben vrijwel al het werk in dat uurtje moeten doen', vertelt de Brit voor de microfoon van Sky Sports na afloop van de vrije training.

'We hebben goed longrun-werk kunnen verrichten, daarna wat snellere rondes. Lewis (Hamilton, red.) was de achtervleugel wat aan het uittesten, eerst een laag niveau, toen nog lager, toen weer wat hoger. Het is wat lastig te bepalen waar we willen zijn. Op dit moment hadden we wat last van oververhitting aan de achterkant, daarna verloren we grip', legt Shovlin uit. Dit was te zien, want de zevenvoudig wereldkampioen begon een snelle ronde goed, maar moest hem later afbreken. De achterbanden werden te heet en begonnen te slippen, zijn banden blokkeerden, en hij kon opnieuw beginnen. 'Qua achtervleugel kunnen we heel wat proberen, dus we moesten van alles proberen om te kijken wat de auto en de banden deden.'

Mercedes verwachtte al niet zo competitief te zijn als in Mexico

Voorafgaand aan het raceweekend van Brazilië verwachtte de Duitse renstal al dat ze niet zulke prestaties konden laten zien als in Mexico. Vanwege de ijle lucht had de W13 minder last van luchtweerstand, maar dat gaat in Brazilie niet helemaal op. 'We hadden al verwacht hier niet zo goed mee te kunnen doen als in Mexico', bevestigt Shovlin. 'Maar het ziet er nu wel oké uit. Vooraan zit het dicht bij elkaar. Het oververhitten van de banden gebeurt waarschijnlijk bij iedereen.'

Hoe dan ook erkent de Britse engineer dat het Mercedes beter af gaat dan verwacht. 'We hebben sinds de start van het seizoen veel dingen recht moeten trekken om van de auto enigszins een goede bolide te maken. Natuurlijk, als je de temperatuur van de banden beter kan beheersen, dan heb je meer grip', legt Shovlin uit. In Brazilië is het vaak erg warm en wordt het asfalt dus ook erg heet. Mogelijk is dat van de baan, er lijkt namelijk regen aan te komen. 'Met de regen kan het interessant worden', aldus Shovlin.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws