Mercedes heeft na het 2021-seizoen significante aanpassingen gemaakt aan haar motoren. Dit heeft volgens het Japanse AS-web geresulteerd in een gewijzigde turbo, die vanaf 2022 in gebruik zal worden genomen. Mercedes vergroot het onderdeel, maar denkt dat het voordeel aan vermogen dat ze hieruit halen het aerodynamische nadeel dat het grotere onderdeel met zich meebrengt teniet zal doen.
In 2021 werd duidelijk dat Mercedes haar voordeel op motorvermogen min of meer verloren was. De inhaalslag van Honda wierp voor Red Bull Racing haar vruchten af en het tekort op het rechte stuk van de Oostenrijkse concurrenten was nauwelijks nog voelbaar. Daarnaast merkte Mercedes dat het intensievere gebruik van het motorblok de betrouwbaarheid van het onderdeel niet ten goede kwam. Men ging in Brackley aan het werk voor 2022.
Deze werkzaamheden werden uitgevoerd met twee doelen voor ogen. Allereerst moet Mercedes volgend seizoen op vermogen haar voordeel weer terug zien te krijgen. Ten tweede is het zaak om de betrouwbaarheidsproblemen weg te werken die het in 2021 kende. De ingenieurs moesten dus een oplossing zoeken voor allebei deze problemen in een zeer beperkt tijdsframe.
Mercedes pakt betrouwbaarheid ICE aan en neemt turbo onder de loep
De betrouwbaarheidsproblemen waren bij Mercedes afkomstig van de ICE, de interne verbrandingsmotor. Dit is dan ook het onderdeel dat bij Valtteri Bottas en Lewis Hamilton in 2021 geregeld gewisseld moest worden, met tijdstraffen als gevolg. Die betrouwbaarheidsproblemen lijken inmiddels verleden tijd te zijn, deels vanwege het werk dat de Duitse renstal gedurende het afgelopen racejaar al verzette.
Nu blijkt echter dat het team van Hamilton en George Russell voor 2022 naar een vermogenstoename op zoek is gegaan, en deze gevonden heeft bij de turbo. Er wordt volgens het Japanse medium verwacht dat Mercedes in 2022 een nieuwe turbo zal introduceren. Dit bleek afgelopen jaar het punt waarop de motor verloor ten opzichte van Honda.
Om meer vermogen te genereren middels de turbo heeft Mercedes de omvang van het onderdeel moeten wijzigen. De turbo zal in 2022 dus groter zijn dan dat deze in 2021 was. Dat brengt aerodynamische nadelen met zich mee, Mercedes moet immers het chassis om het motorblok, en dus ook de turbo, heen bouwen. Wel wordt in Brackley dus verwacht dat de vermogenstoename groot genoeg is om voor het aerodynamische nadeel te compenseren.
Geen 'Maxico' meer?
Mercedes heeft er vertrouwen in dat de wijzigingen aan het onderdeel haar motor op alle circuits dominant zal maken. Jaarlijks reist het F1-circus af naar Mexico, en de ijlere lucht reduceert daar de efficiëntie van de Mercedes-motor. Door de turbo te vergroten hoopt Mercedes ook dit nadeel weg te werken, en op alle hoogtes boven Honda te staan. Dat betekent dat Max Verstappen zijn sterke reeks in Mexico misschien in 2022 niet door zou kunnen zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties