De Grand Prix van Bahrein 2022 zou zomaar een verrassende winnaar kunnen kennen. De reglementswijzigingen van het nieuwe seizoen zorgen voor veel onzekerheid bij de technische afdelingen van de Formule 1-teams. Zo is voor veel renstallen nog niet duidelijk hoeveel risico ze kunnen nemen met de rijhoogte van de auto. Gaan teams hier te ver in op zoek naar die eerste zege van het jaar, dan kan dat tot veel uitvallers leiden, melden diverse teams.
Dit wordt opgemaakt uit de woorden van de teams bij Auto, Motor und Sport, dat diverse prominenten sprak na afloop van de testweek in Bahrein. Redacteur Michael Schmidt hengelde bij onder meer Mercedes en Red Bull Racing naar hoe zij verwachten dat die eerste race zal verlopen. 'De coureur zal eerder afhaken dan de technologie', voorspelt een Mercedes-werknemer. Het zijn immers de rijders die hevig op en neer gaan wanneer er sprake is van porpoising.
Alfa Romeo en Aston Martin waakzaam
Bij Alfa Romeo en Aston Martin richten ze zich niet zozeer op de coureurs, maar meer op de technische kant van het verhaal. 'Als de vloer het asfalt te veel raakt, riskeer je schade aan het chassis en de bodemplaat', geeft Alfa Romeo's technisch directeur, Jan Monchaux, vrij. Deze schade moet vergoed worden, en dat is vanwege het budgetplafond risicovol. Dit vormt dus een reden om de rijhoogte wellicht uit voorzorg wat hoger te leggen.
Wie het dus aandurft om de rijhoogte veel te verlagen loopt risico, maar kan daarmee ook veel snelheid winnen. Het is dus een kwestie van welk team hierin ver gaat, maar niet zó ver dat de race niet uitgereden wordt. 'Het is niet het snelste team dat de race wint, maar het team dat het stuiteren het beste aankan', is een Aston Martin-bron dan ook van mening.
Marko: 'Dan hebben we een verrassende winnaar in de eerste race'
Porpoising zal vermoedelijk heviger zijn gedurende de kwalificatie. Tijdens de Grand Prix zijn coureurs bezig met zaken als het sparen van brandstof en de banden. Dat betekent dat de rijders de bolide niet altijd tot het uiterste pushen, en niet af en toe een kerb kunnen laten liggen, zoals gedurende een Grand Prix wel het geval is. In de kwalificatie rijdt men een kortere tijd, maar veel agressiever.
Teams kunnen er dus op gokken om de rijhoogte op zaterdag laag te leggen, de kwalificatie te overleven, en zo de Grand Prix met relatief veel neerwaartse druk in te gaan, maar dit brengt risico's met zich mee. 'Niemand zal de zondag opofferen voor zaterdag', weet Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko. 'Iedereen zal zoeken naar de beste compromis met de afstelling.' Lukt dat niet? 'Dan krijgen we in de eerste race een verrassende winnaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties