Renault maakte maandag wereldkundig dat het na het 2025-seizoen niet langer door zal gaan met het produceren en ontwikkelen van F1-motoren. Het gerucht deed al een tijdje de ronde, maar is nu dus officieel bevestigd. Voor de medewerkers van de fabriek in het Franse Viry-Châtillon is de klap hard aangekomen, in een statement reageren zij dinsdag op het nieuws.
Het nieuws dat Renault na 2025 stopt met het bouwen van F1-motoren komt niet echt als een verrassing, maar werknemers van de motorfabriek in Viry hoopten de beleidsbepalers middels verscheidenen protesten nog op andere gedachten te brengen, maar maandag werd duidelijk dat hun pogingen vergeefs waren en dat ze Flavio Briatore en CEO Luca de Meo niet hebben kunnen overtuigen om door te gaan met het motorproject.
Zware teleurstelling
Nu officieel bekend is dat Renault de stekker uit het project trekt, voelt het personeel zich geroepen om te reageren op het voor hen vervelende besluit. Bovendien zijn ze van mening dat de directie van Renault niet goed naar alle gevolgen heeft gekeken. 'Alle personeelsvertegenwoordigers, die de stem zijn van het personeel en een meerderheid van de stakeholders betreuren de beslissing om te stoppen', luidt het statement. 'De keuze is gemaakt door de Renault-Groep', gaat de verklaring verder. 'Zij willen het financiële risico van de Formule 1 verkleinen. Er is echter niet serieus gekeken naar de impact voor de verkoopcijfers en het imago van het merk', zo vinden de personeelsvertegenwoordigers.
Zij stellen ook dat ze, in tegenstelling tot wat hen is beloofd, nog niet te weten waar ze precies aan toe zijn. 'De inhoud, middelen en duurzaamheid van de nieuwe projecten zijn nog grotendeels onduidelijk. De aangekondigde omvang van de F1 monitoring unit lijkt nog steeds te klein en zorgt voor vraagtekens bij de potentiële terugkeer van Alpine als motorfabrikant. De geschiedenis van de vestiging in Viry toont aan dat er vaak tegenstrijdige beslissingen zijn genomen en laat zien hoe belangrijk het is om bekwame werknemers te behouden voor de toekomst. Zo laat je de deur openstaan voor wanneer de reglementen wel weer aantrekkelijk zijn voor de aandeelhouders.'
Het besluit heeft volgens de personeelsvertegenwoordigers al op 'zeer korte termijn, binnen drie maanden, al impact op het aantal banen en de opleiding'. Het zal volgens de vertegenwoordigers zelfs gaan om een verlies van ruim 150 banen. Hoe dan ook zal Renault in 2026 niet meer van de partij zijn en zal Alpine op zoek moeten gaan naar een nieuwe motorleverancier. Alles wijst erop dat dit Mercedes zal zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties