De afgelopen jaren was McLaren veelal een subtopteam, maar sinds de aanstelling van Andrea Stella aan het begin van 2023 is de weg omhoog definitief ingezet. De afgelopen weken behoort McLaren voor het eerst weer tot de absolute topteams, en als de doorgaans bescheiden teambaas van McLaren over upgrades begint te praten, weet de concurrentie dat het op moet passen.
Bij McLaren is het contrast tussen beide topmannen groot: Amerikaan Zak Brown houdt wel van een stevige uitspraak, en deelt regelmatig een steek uit aan de rivalen, terwijl teambaas Stella zich op de achtergrond houdt, en op die achtergrond goed werk lijkt te verzetten. De Italiaan kwam in 2023 als kersverse teambaas voor een flinke uitdaging te staan, want McLaren behoorde aan de start van het seizoen tot de hekkensluiters, maar stap voor stap heeft het team zich een weg naar voren gebaand op de grid.
Blij met teleurstelling
In Canada greep McLaren nog nipt naast de overwinning met Lando Norris. 'Die kleine teleurstelling die we voelen, omdat de overwinning echt haalbaar was, bewijst het feit dat het team van heel ver is gekomen, en we nu op vaste basis podiumkandidaten zijn, en zelfs soms kandidaten voor de overwinning', zegt Stella, die zich daarmee nog bescheiden opstelt. McLaren is namelijk het enige team dat in de laatste vijf races telkens een coureur bij de top twee had; de andere teams eindigden zelfs niet in elk van deze races in de top vijf. McLaren is daarnaast ook het team dat in de afgelopen races de meeste punten pakte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Stella probeert dan na de teleurstelling in Canada het grotere geheel te zien. 'Ik probeer ook naar de positieve punten te kijken, en daar zijn er veel van. Het team is duidelijk constant competitief geweest, ondanks de verschillende circuits en omstandigheden. Dit is iets dat je nooit voor lief kunt nemen', vertelt de topman aan Motorsport-Total. McLaren deed het goed op het krappe Monaco, maar presteerde ook op snelle circuits goed, en de verwachting is dat de MCL38 ook sterk kan presteren in Barcelona.
Bescheidenheid siert de mens, want Stella hangt de vlag nog lang niet uit. 'Resultaten uit het verleden bieden echter geen garantie voor de toekomst, en elk raceweekend moet je je weer bewijzen. Ideaal gezien zouden we de auto wat sneller moeten maken, en dan kunnen we ons altijd in een positie bevinden om voor de winst te strijden, onafhankelijk van de omstandigheden op het circuit of de karakteristieken van het circuit. We moeten namelijk ook eerlijk zeggen hoe het echt was: Mercedes was sneller dan wij. We zitten dus nog steeds niet in de positie dat we op pure prestaties voor de winst kunnen vechten.'
Upgrades
Er zit nog meer in het vat bij het Britse team, en dat vat lijkt spoedig geopend te worden. 'Voor de komende races, hebben we een aantal upgrades, maar die zullen niet één grote upgrade vormen, zoals we in de afgelopen twaalf maanden zagen. Dit zijn meer individuele componenten, waarbij we wat verbeteringen gevonden hebben, en die willen we al introduceren, en niet wachten tot we het hele pakket in één keer kunnen introduceren.' Het lijkt erop dat de individuele componenten samen dus wel een grotere upgrade vormen, maar in delen gebracht worden, zoals ook Mercedes in de afgelopen weken deed.
McLaren boekte afgelopen jaar enorme progressie met een enorm upgradepakket, en eerder dit jaar was de upgrade in Miami ook een schot in de roos. De concurrentie is dus gewaarschuwd voor de volgende McLaren-upgrade. 'Ik ga niet zeggen wat we meenemen, maar we zullen wel wat nieuwe dingen laten zien in de komende races.' Daarmee wordt Barcelona weer een belangrijke graadmeter, want ook Red Bull en Ferrari zijn van plan om daar upgrades mee te nemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Brown versus Stella
'Het zelfvertrouwen groeit, maar met vertrouwen alleen bereik je niks. Vertrouwen helpt wel bij het ontwerpen van nieuwe onderdelen. Als je meer vertrouwen hebt, heb je meer motivatie, en werk je nóg harder, omdat je geniet van de resultaten en nog meer wil zien', zo benadrukt de Italiaan het belang van een goede sfeer in het team. Eerder deze week hamerde CEO Zak Brown daar ook al op, waarbij de Amerikaan uithaalde naar Red Bull Racing, waar er sprake zou zijn van een 'giftige en instabiele omgeving'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties