McLaren-teambaas staat achter teamorders in Japan: 'Maar hoop deze te vermijden' Formule 1
Formule 1

McLaren-teambaas staat achter teamorders in Japan: 'Maar hoop deze te vermijden'

McLaren-teambaas staat achter teamorders in Japan: 'Maar hoop deze te vermijden'

McLaren-teambaas Andrea Stella hoopt in de toekomst teamorders achterwege te kunnen laten. In Japan vroeg het team aan Oscar Piastri om teamgenoot Lando Norris te laten passeren en ook in Hongarije en Italië achtte het team het noodzakelijk om teamorders uit te vaardigen. Hoewel de ingreep op het circuit van Suzuka logisch was, hoopt de Italiaan teamorders in de toekomst te vermijden.

In Japan stonden beide McLaren-coureurs op een andere strategie. Piastri kwam een aantal ronden eerder naar binnen voor vers rubber dan Norris. De Brit wilde zo min mogelijk tijd verliezen in de strijd met Mercedes-coureur George Russell, die door een eenstopper mogelijk een bedreiging kon vormen. Norris vroeg zijn team meerdere malen om in te grijpen en dat deed de Britse renstal dan ook. Piastri gaf gehoor aan het verzoek en liet zijn teamgenoot voorbij.

Het was in Japan niet voor het eerst dat McLaren recentelijk teamorders uitvaardigde. Ook in Hongarije en Italië moest het team ingrijpen en dat zorgde voor 'veel stress' bij McLaren. Stella had daarentegen een stuk minder moeite met de teamorders in Japan. 'In zekere zin was het veel gemakkelijker, omdat de andere situaties stressvol waren, vooral die in Monza', zegt Stella in gesprek met Motorsport.com. 'En als ik stressvol zeg, dan bedoel ik ook stressvol, omdat we voor stress zorgden tussen onze coureurs. Dat hadden we kunnen voorkomen. Dat hebben we beoordeeld. Het kan in de toekomst natuurlijk nog eens gebeuren, maar als het te vermijden is, dan moeten we dat ook doen.'

Teamorders in Japan makkelijker

Stella had, zoals gezegd, een stuk minder moeite met de teamorder, die het team in Japan uitvaardigde. De McLaren-teambaas legt uit waarom. 'In dit geval wilden we kijken hoe snel Lando het gat zou dichten en of de inhaalactie op natuurlijke wijze zou plaatsvinden. Toen we zagen dat het niet zo natuurlijk zou gaan, verzochten we de coureurs om van positie te wisselen zodat beide coureurs geen tijd zouden verliezen.'

'In een race als deze win je een tiende voor elke ronde dat je je banden spaart en een ronde later een pitstop maakt. Lando maakte zijn pitstop zes ronden later, dus zijn auto was automatisch zes tienden sneller dan die van Oscar. Daar moet ik wel bij zeggen dat Lando's tempo in absolute zin erg goed was. We moeten met Oscar kijken waar hij die één of twee tienden had kunnen winnen, die hij tekort kwam ten opzichte van Lando', zegt Stella tot slot.

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws