McLaren blijft het oneens met de FIA: 'Document wees op een bewijsbare fout van de stewards' Formule 1
Formule 1

McLaren blijft het oneens met de FIA: 'Document wees op een bewijsbare fout van de stewards'

McLaren blijft het oneens met de FIA: 'Document wees op een bewijsbare fout van de stewards'

McLaren heeft gereageerd nadat haar verzoek om de zaak betreffende Lando Norris' tijdstraf in Austin opnieuw te bekijken werd afgewezen. De Britse renstal beweerde met nieuw bewijsmateriaal te komen, maar het bestuursorgaan vond niet dat er genoeg redenen waren om de zaak nogmaals te bekijken. Het oordeel van de stewards betekende tevens dat Max Verstappen zijn derde plek in de Verenigde Staten behoudt, en McLaren zich moet schikken in het puntenverlies.

In eerste instantie leek het er niet op dat Norris en Verstappen elkaar tegen zouden komen tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, maar het werd in de slotfase toch spannend. Norris was de race vanaf poleposition vertrokken, met Verstappen op P2. In de eerste bocht was Norris al verschalkt, maar was Leclerc de lachende derde, die er met de winst vandoor ging. Norris en Verstappen vochten in de laatste vijf ronden van de race om P3, waarbij Verstappen alles uit de kast haalde om zijn plek te verdedigen. Hier had McLaren al een mening over, vooral toen de Nederlander Norris volgens het team van de baan duwde.

Norris mocht echter niet buiten de baan inhalen, en daarvoor kreeg hij een vijfsecondenstraf. In de resterende ronden lukte het hem niet om vijf seconden bij Verstappen weg te rijden, waardoor hij uiteindelijk vierde werd. De drievoudig wereldkampioen breidde zijn voorsprong met vijf punten uit. 'We erkennen de beslissing van de stewards om ons verzoek voor een herziening af te wijzen', begint het statement van McLaren. 'We zijn het echter niet eens met de interpretatie dat een FIA-document, dat een deelnemer op de hoogte stelt van een objectieve, meetbare en bewijsbare fout in de beslissing van de stewards, geen toelaatbaar 'element' kan zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen duel start vs usa cota 2024 13
Verstappen en Norris vochten met elkaar in Austin.

McLaren beweerde te voldoen aan procedure van en right of review-aanvraag

Volgens de Britse renstal voldeed het team aan de 'vier criteria van de ISC', aldus McLaren. De vier criteria van de International Sporting Code om een right of review aan te vragen, luiden dat het bewijsmateriaal significant, relevant, nieuw en niet eerder beschikbaar voor het betreffende team moet zijn. De FIA is van mening dat dat niet het geval was bij McLaren, waardoor het team de afwijzing moest accepteren. 'We willen de FIA en de stewards bedanken voor het tijdig behandelen van deze zaak. We zullen nauw blijven samenwerken met de FIA om beter te begrijpen hoe teams constructief kunnen inspelen op beslissingen die leiden tot een onjuiste klassering van de race', aldus McLaren.

Norris suggereerde na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten op de boordradio dat hij die plek dus beter terug had kunnen geven aan Verstappen. Zijn engineer reageerde dat ze ervan overtuigd waren dat hij ervoor zat bij de apex, en dat Verstappen een straf zou krijgen voor forcing another driver off the track, of leaving the track and gaining an advantage. Echter had de FIA geanalyseerd dat Verstappen diegene was die ervoor zat bij de apex, waardoor Norris een straf kreeg voor overtaking outside of the track. McLaren had Norris waarschijnlijk inderdaad beter die plek terug kunnen laten geven, zodat Norris nog een poging kon doen om in te halen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea stella mclaren 2024 boos 14
McLaren won de discussie met de FIA over de tijdstraf in Austin niet.

McLarens tweede tik op de vingers van de FIA?

De afwijzing van de right of review is niet echt een tik op de vingers te noemen, maar wellicht wel een mentale tik in de titelstrijd en het feit dat Verstappen de kleine lettertjes van de International Sporting Code heel goed kent. Voorafgaand aan het weekend in Austin legde FIA-topman Nikolas Tombazis al uit dat er meer gesprekken waren geweest met McLaren betreffende haar achtervleugels, waarbij McLaren aangaf dat ze 'proactief had aangeboden om een aantal veranderingen door te voeren'. Het team lijkt onder de loep te liggen bij de FIA betreffende haar flexibele vleugels, en kreeg dan ook geen gelijk in de discussie over Norris' tijdstraf.

1 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws