McLarens huidige problemen komen door een late verandering in de regels van de FIA, meent technisch directeur James Key. Doordat de FIA heeft vastgesteld dat de auto's allemaal vijftien millimeter hoger afgesteld moesten worden, moest McLaren een last-minute verandering maken aan hun aerodynamische filosofie. Volgens Key is dit de reden dat de prestaties van de auto minder goed zijn dan verwacht.
Afgelopen zomer heeft de FIA in akkoord met de Formule 1-teams besloten dat de vloer van de auto met vijftien millimeter verhoogd moest worden. Dit werd gedaan als poging om het zogeheten porpoising tegen te gaan, waar destijds een aantal auto's last van hadden. Bij McLaren bleek al snel dat deze regelverandering geen goed nieuws was voor de 2023-auto die ze aan het bouwen waren.
In september heeft de Britse renstal ervoor gekozen om de auto aan te passen in een poging om te potentie te vergroten, maar deze keuze kwam te laat om de resultaten hiervan meteen te kunnen terugzien aan het begin van het nieuwe raceseizoen. McLaren heeft nu vooral de focus op het raceweekend in Baku, waarbij de meeste nieuwe upgrades toegevoegd zullen worden, meldt Motorsport.com.
Key: 'Problemen begonnen bij regelverandering van FIA'
Volgens technisch directeur Key is het allemaal begonnen toen er met de regel van de vloerverhoging werd ingestemd. 'Destijds was het natuurlijk logisch dat iedereen akkoord ging, aangezien porpoising echt een groot probleem was', zegt de Brit. 'Het lijkt misschien iet kleins, maar de vloer is ongelooflijk gevoelig. Kijk maar naar hoeveel downforce het genereert', legt Key uit, die vaststelt dat de regelgeving voor alle teams anders heeft uitgepakt.
Volgens de technisch directeur van McLaren heeft het extra impact op zijn team gehad door hun huidige aerodynamische route, die ze begonnen waren met de MCL36. 'Het werkte gewoon niet bij onze auto', constateert de Brit. 'We hebben wel echt geprobeerd om het te verbeteren, maar het lukte niet en nu hebben we onze hele filosofie om moeten gooien. Helaas kunnen we daar dan pas in Baku echt wat van terugzien.'
Late verandering in filosofie frustrerend voor Key
De reden waarom McLaren heeft gewacht tot september om de knoop door te hakken is niet omdat het team aan het treuzelen was, stelt Key. 'We wilden juist eerst weten dat we de auto die we tot dan toe hadden gebouwd goed begrepen', zegt hij. 'De focus was vooral op het omgaan met de nieuwe regels en in september werd duidelijk dat het op onze manier niet ging lukken.'
Voor de technisch directeur was het wel frusterend om pas zo laat de knoop door te kunnen hakken. 'Het is zonde want het leek echt alsof we de goede weg waren ingeslagen en nu is er weer zoveel meer werk te doen', zegt Key. 'Als we het eerder hadden geweten hadden we hier nu misschien heel ander gestaan, maar daar kunnen we nu niets meer aan veranderen. We zijn nu in deze situatie beland en doen er alles aan om weer omhoog te krabbelen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties