Tijdens de Grand Prix-weekenden van Brazilië en Qatar deden de stewards er lang over om met een verklaring te komen van eventuele straffen voor coureurs. Zo nam de wedstrijdleiding op Interlagos én in Doha ruim de tijd om haar keuzes te maken om onder meer Max Verstappen, Valtteri Bottas en Lewis Hamilton straffen te geven. Michael Masi legt uit waarom de heren de afgelopen races zo lang in spanning gehouden zijn.
'Ik denk dat je niet moet vergeten dat een van de dingen die de stewards moeten leveren een omschrijving is. Ze kunnen dus niet alleen maar zeggen dat 'deze persoon schuldig is', of dat 'deze persoon niet schuldig is'', stelt de Australiër tegenover onder meer MotorsportWeek. Volgens Masi ligt het dus deels aan het feit dat de beslissing ook voldoende onderbouwd moet worden en er gaat nou eenmaal veel tijd in zo'n onderbouwing zitten.
Masi: 'Je wil zo veel mogelijk begrip creëren voor de uitkomst en zaken uit het verleden er bijvoorbeeld bij betrekken. De stewards proberen dan ook hun beslissing, of dat nou afgelopen weekend in Brazilië was of het weekend in Qatar, deze beslissing te maken met een bepaalde nuance.' Zo'n nuance aanbrengen, evenals alle kanten van de zaak belichten, kost tevens tijd. Masi kaart echter een tweede punt aan waar rekening mee gehouden moet worden.
Teams moeten tijd krijgen
De beslissing hangt namelijk ook af van de teams. Die moeten wel de mogelijkheid krijgen om een zaak te maken voor zichzelf, of tegen de concurrentie. Zo gaf Mercedes gedurende de afgelopen twee race-weekenden circa 2,5 uur aan presentaties aan de wedstrijdleiding, terwijl ze in die weekenden ook hun gebruikelijke draaiboek af moesten gaan. Er moet dus ruimte zijn voor de teams om zich voor te bereiden.
Daarnaast waren de beslissingen van de stewards in het verleden lang niet altijd even transparant, en men was daar niet tevreden mee. In het verleden maakten de heren gewoon een keuze zonder deze toe te lichten en stuitten ze op veel weerstand, zag Masi. Sindsdien bieden ze openheid van zaken, wat nou eenmaal meer tijd kost. Een laatste punt is dat de hoofdrolspelers niet altijd op het circuit zijn. 'Vanwege avondklokken et cetera moet je ook rekening houden met de tijd waarin zo'n proces mogelijk is', meldt hij.
Gele vlag-beslissing van Verstappen en Bottas niet te lang geduurd
In Qatar kijkt Masi tenslotte naar de werkwijze rondom de gele vlag-situatie van Verstappen, Bottas en Carlos Sainz. 'Je moet kijken naar waar de auto's reden en je moet door alle beelden heen van elke auto in de top tien, wat dus ook precies is wat ik gedaan heb. Dan kijk je naar de data. Dat kost allemaal tijd. Je wil zeker weten dat je alles meeneemt in de beslissing. Zodra wij gevonden hadden wie wat deed, hebben we dat bij de stewards neergelegd en hoorden de coureurs het.'
Wedden op F1: Verstappen geeft favorietenrol uit handen na nederlaag in Qatar
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties