Marko verwelkomt aanpassing minimumleeftijd: 'Wat de FIA deed, was verkeerd' Formule 1
Formule 1

Marko verwelkomt aanpassing minimumleeftijd: 'Wat de FIA deed, was verkeerd'

Marko verwelkomt aanpassing minimumleeftijd: 'Wat de FIA deed, was verkeerd'

In juni maakte de FIA bekend dat het appendix L van de Internationale Sportcode heeft aangepast. Hierin stond dat om een superlicentie te verkrijgen een coureur minstens 18-jaar oud moest zijn. Door de aanpassing mag de superlicentie, die nodig is om in de Formule 1 te mogen rijden, in bepaalde gevallen ook worden verkregen op 17-jarige leeftijd. In een interview met Motorsport.com laat Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Makro weten de verandering te verwelkomen.

Het is eerder al mogelijk geweest voor coureurs jonger dan achttien jaar om te debuteren in de Formule 1. De regel die dit voorschreef werd echter afgeschaft nadat Max Verstappen zich bij het team van Torro Rosso voegde in 2015. De Limburger was toen 17-jaar oud. De afschaffing van de regel zorgde bij sommige jonge coureurs voor problemen. Zo mocht de 17-jarige Mercedes Junior-rijder Andrea Kimi Antonelli nog niet legaal plaatsnemen in een F1-auto om, bijvoorbeeld, een trainingssessie voor zijn moederteam te rijden. Ook Red Bull Racing zou graag de nu nog 16-jarige Arvid Lindblad snel in haar auto zetten voor een trainingssessie.

Een overbodig systeem

Tijdens de Grand Prix van Miami kwam naar voren dat er een aanvraag zou zijn gedaan bij de FIA om de regel aan te passen. Vanzelfsprekend werd er gespeculeerd dat de aanvraag zou zijn gedaan door Mercedes of Williams, maar beide teams ontkenden. Toen werd Red Bull gelinkt aan het verzoek vanwege de wens van het team om F3-coureur Lindblad in haar auto te zetten. 'Lindblad is momenteel zestien en rijdt in de Formule 3. Wij hebben er niet op aangedrongen bij de FIA, maar we zijn wel van mening dat wat de FIA heeft gedaan nadat Max in de Formule 1 is gekomen verkeerd was', zegt Marko.

De 81-jarige teamadviseur heeft nooit begrepen waarom de FIA de regel na het debuut van Verstappen aanpaste. Hij denkt daar nog altijd hetzelfde over, met name door de prestaties van Verstappen. 'Hij heeft laten zien dat hij destijds gewoon klaar was voor de Formule 1', zegt de Oostenrijker.

Marko blijft volhouden dat Red Bull niets te maken heeft gehad met de aanpassing van de regel, maar dat het wel een welkome verandering is. 'Als iemand er klaar voor is, dan moet hij gewoon een kans in de Formule 1 krijgen. We hebben tegenwoordig sowieso veel te veel regels in F1', voegt hij toe. Ook maakt hij de vergelijking met het behalen van een rijbewijs om te illustreren dat hij tegen het systeem met superlicentiepunten en een minimumleeftijd is. 'In de meeste landen kun je tegenwoordig al voor een rijbewijs gaan als je zestien bent. De discussie rondom Verstappen kwam destijds ook doordat hij nog geen rijbewijs had, maar dit is heel iets anders dan rijden op de openbare weg.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws