Marko spreekt van 'kleine revolutie' met RB20: 'Beweegt in de richting van Mercedes' Formule 1
Formule 1

Marko spreekt van 'kleine revolutie' met RB20: 'Beweegt in de richting van Mercedes'

Marko spreekt van 'kleine revolutie' met RB20: 'Beweegt in de richting van Mercedes'

Helmut Marko heeft toegegeven dat Red Bull Racing met een kleine revolutie gaat beginnen aan het 2024-seizoen. De adviseur van de Oostenrijkse renstal heeft aangegeven dat Red Bull gekeken heeft naar de oplossing van Mercedes. In 2022 en 2023 werkte het concept van de Duitse renstal totaal niet, maar Marko hoopt dat het op de RB20 wel succesvol te implementeren valt. Het idee komt in ieder geval door een grote wens van Adrian Newey.

Red Bull wist met de eerste beelden van de RB20 vriend en vijand te verbazen. Door de verticale inlets lijkt de Oostenrijkse renstal over te stappen op het concept waarmee Mercedes het 2022-seizoen aanving. Ook is een badkuipvorm te zien bij de engine cover, wat ook een concept was op de bolide van Mercedes. Andere auto's hebben juist gekeken naar het concept de RB19, de auto die vorig seizoen 21 van de 22 Grands Prix wist te winnen.

Het is nog de vraag of Red Bull met de gepresenteerde auto ook daadwerkelijk de testdagen zal aanvangen. Desondanks wordt er wel gesteld dat de eerste grote update, dat nog meer naar het zeropod-concept zal gaan, al gepland staat voor april. Marko noemt de ontwikkeling van Red Bull dan ook 'meer dan een evolutie'. 'Het is een kleine revolutie', geeft de Red Bull-adviseur aan bij ServusTV. 'Onze revolutie is misschien niet zo groot als die van Mercedes, maar hij beweegt wel in hun richting.'

De eerste geluiden binnen Red Bull zijn in ieder geval positief, al wil Marko nog niet te hard van stapel lopen. 'In de simulator en in de windtunnel werkte alles heel goed. Mercedes was ook overtuigd door de data van hun concept zonder sidepod, maar in de praktijk werkte het helemaal niet. We zullen tijdens de testdagen merken of we deze oplossing succesvol kunnen implementeren.' Mercedes verwachtte met het concept in 2022 een grote voorsprong te hebben. Uiteindelijk wist het team in de afgelopen twee jaar slechts één Grand Prix te winnen.

Marko: 'Newey zal altijd een auto zonder radiatoren willen'

Marko geeft aan dat het zeropod-concept moet helpen bij het verminderen van de luchtweerstand. Red Bull is op dat gebied al ijzersterk en met een uitstekende DRS-vleugel heeft de Oostenrijkse renstal een flinke voorsprong op dit gebied. Bij Red Bull wil men de voorsprong verder uitbreiden. 'Adrian Newey zou altijd auto's zonder radiatoren willen. Maar natuurlijk zullen de motormensen dat niet toestaan. Het is echter helemaal logisch wat Newey denkt', aldus Marko.

Niets missen van Verstappen en Red Bull in 2024? Bekijk hier de opties om de Formule 1 live te volgen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws