Er lijkt niet heel erg snel al een einde te komen aan de dominantie van Red Bull, maar volgens adviseur Helmut Marko komen de McLarens wel steeds dichterbij. Marko denkt dat de McLarens tijdens de sprintkwalificatie op circuit Spa-Francorchamps zo dicht op de Red Bull zaten, vanwege een andere vleugelafstelling. Ondanks dit voordeel, haalde McLaren het net niet, en ging Max Verstappen er ook tijdens de sprintkwalificatie met poleposition vandoor. Er wordt regen voorspeld voor de sprintrace, dus Marko denkt dat McLaren minder voordeel van de vleugelafstelling zal hebben tijdens de sprint zelf.
'Het was erg close, maar het waren erg moeilijke omstandigheden.
McLaren reed met meer vleugel dan wij (Red Bull, red.) en dat was te zien in sector twee.
Daar verloren we veel tijd', analyseert Marko de sprintkwalificatie, tegenover Sky Deutschland. De Red Bull-adviseur was echter niet bang dat de McLarens Verstappen eronder zouden krijgen. 'Max (Verstappen, red.) vond het juiste compromis tussen risico en snelheid. Het scheelde niet veel, maar het was in ieder geval genoeg.' De Nederlandse Red Bull-coureur wist de McLaren van Piastri 0,011 seconde achter zich te houden. Norris wist niet hoger te komen dan P5, en moest de twee mannen van Ferrari ook nog voor zich dulden.
Het gat tussen de poleposition van Verstappen en de P2 van Piastri was een stuk kleiner dan het gat tussen P1 en P2 op de vrijdag. Toen wist Verstappen acht tienden voor Leclerc te eindigen. Twee van de redenen voor waarom het gat kleiner was, waren volgens Marko doordat er geen gebruik mocht worden gemaakt van de DRS en de afstelling van de vleugel van de McLarens: 'DRS helpt omdat we qua topsnelheid dan zeker beter zijn, maar het grootste verschil zat hem in de vleugelafstelling van McLaren. Als het droog blijft hebben ze denk ik een probleem.' De weersverwachtingen voor de sprint zijn nog altijd regenachtig, waardoor het volgens Marko een onvoorspelbare race kan gaan worden.
Marko: 'McLaren ziet eruit als de grootste concurrent'
Red Bull denkt dat McLaren op dit moment echt het tweede team van het veld is, en de grootste concurrent van de Oostenrijkse renstal. 'McLaren ziet eruit als de grootste concurrent en ze hebben ook een goed bandenmanagement, bij Ferrari geeft dat problemen over de hele raceafstand. Ik ben ook wat verrast dat Hamilton niet verder naar voren staat,' somt Marko alle rivalen van zijn renstal even op. Ferrari stond er tijdens de afgelopen twee kwalificaties wel goed bij, met geen lagere startplek dan de P5 van Sainz tijdens de hoofdrace op zondag.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties