Het Formule 1-circus is drie keer overzees geweest met de nieuwe generatie auto's. Nog niet alle geheimen van de racewagens van 2022 zijn onthuld. Maar nu, met de start van het Europese seizoen in Imola, moet de ontwikkelingsrace echt op gang komen. De eerste race van het jaar op het thuiscontinent is traditioneel het startsein voor de ingenieurs om de eerste grote ontwikkelingsfasen aan te vatten. Red Bull heeft in Imola al updates doorgevoerd. Wat deze precies inhouden, zetten we voor je op een rijtje.
Ferrari ziet af van grote upgrades omdat het naar eigen zeggen te weinig trainingstijd heeft in Imola, Red Bull, daarentegen, heeft meerdere updates geïntroduceerd. Volgens de bekende parc fermé-regels mogen de teams na de kwalificatie niets meer aan hun auto veranderen. Als nieuwe onderdelen niet werken zoals gepland of als de teams vastlopen met de afstelling van de auto, is er geen gelegenheid meer om correcties aan te brengen, aldus de Ferrari-teambaas bij Auto, Motor und Sport.
Bij Red Bull is het nog niet duidelijk wat ze in hun koker hebben voor Imola. Teambaas Christian Horner sloeg dezelfde toon aan als zijn Ferrari-collega: 'Ik zou onze upgrade geen grote upgrade noemen. We zijn bezig met een normale ontwikkeling van het bestaande pakket. Gezien de korte tijd om het uit te proberen, zou je veel vertrouwen moeten hebben in de nieuwe onderdelen.'
Also read
Update III | Verstappen topfavoriet bij bookies, 2.62 keer je inzet terug als Leclerc wint (Ad)
Marko heeft vertrouwen in updates
Red Bull-adviseur Helmut Marko sprak daarentegen het vertrouwen uit dat Red Bull een sprong voorwaarts kan maken: 'Als de nieuwe onderdelen net zo goed werken als de eerste upgrade in Bahrein en we krijgen het gewicht naar beneden, dan zou dat ons eigenlijk op het niveau van Ferrari moeten brengen. Maar eerst moeten we de betrouwbaarheidsproblemen oplossen. Al die snelheid helpt niet als je het niet afmaakt.'
Red Bull heeft voor Imola meerdere updates gebracht aan de auto. Zo zijn de luchtopeningen van de remmen achter aangepast om zo meer koeling te brengen. Verder heeft het team aanpassingen aan de vloer geïntroduceerd waarbij men de luchtstroom onder de auto in twee stromen naar de vloer geleidt. Het concept werd afgekeken bij Aston Martin en zou moeten zorgen voor extra downforce. Als laatste heeft Red Bull meerdere aanpassingen gedaan om het gewicht van de auto omlaag te brengen, het Oostenrijkse team zou hiermee al vijf kilogram verloren zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties