Red Bull heeft afgelopen week als laatste haar rijders voor 2025 bekendgemaakt. Nadat Daniel Ricciardo in de zomer al het veld moest ruimen, volgt nu ook Sergio Pérez. Daardoor is de 27-jarige Max Verstappen nu de oudste coureur van de vier Red Bull-rijders. Helmut Marko bespreekt de situatie van alle coureurs, en benoemt sterke en zwakke punten.
Liam Lawson wordt de zesde teamgenoot van Verstappen, en is de eerste die jonger is dan Verstappen. Eerder ondervonden Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon, en Sergio Pérez al hoe zwaar het is om het op te nemen tegen de razendsnelle Limburger, maar Lawson is de eerste die beduidend jonger is dan de wereldkampioen. De Nieuw-Zeelander is momenteel 22 jaar oud.
Klein sneertje naar McLaren
Red Bull Racing had het in 2024 niet alleen lastig met de rijders, maar ook met de auto zelf. 'Het was een heel lastig seizoen voor ons, vooral met onze technische moeilijkheden', laat Marko optekenen in een interview met Kleine Zeitung. 'Op een gegeven moment wisten we niet meer waar we een verkeerde afslag genomen hadden, en we hadden op bepaalde momenten ook nog maar de vierde snelste auto.' In Italië vond Verstappen vervolgens zelf het probleem in de data, waarna de weg omhoog weer langzaam ingeslagen werd.
'In deze situatie heeft Max ons gered, door de zwaktes van de auto te maskeren', zegt Marko over de zware zomermaanden. 'De grote ommekeer vond absoluut in Brazilië plaats met zijn ongelofelijke prestatie. Ondanks de technische zwaktes hebben we nooit strategische fouten gemaakt, in tegenstelling tot McLaren in bepaalde situaties', zo levert hij kritiek op het Britse team. Desondanks liep de strategie bij Red Bull ook niet altijd perfect, wat bijvoorbeeld in Hongarije tot veel frustraties leidde bij Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko wordt erop gewezen dat McLaren wel constructeurskampioen werd. 'Het is zonde, en het doet pijn. De beslissende factor was dat het verschil in het kampioenschap tussen Max en Checo (Pérez, red.) 282 punten bedroeg, waar het verschil tussen de coureurs van onze tegenstanders veel kleiner was. Dat verklaart waarom we het kampioenschap verloren hebben', zo wijst Marko nu vooral op zijn tweede coureur, en niet meer op de problemen met de RB20.
Pérez out, Lawson in
Pérez moest dan ook vertrekken, en staat in 2025 niet op de startgrid. 'Hij ervaarde een terugval in prestaties, hoewel de algehele balans van de afgelopen jaren positief was', concludeert Marko, nadat Pérez in de afgelopen vier jaar de helft van het puntentotaal van Verstappen verzamelde. Marko legt ook uit waarom: 'In 2021 droeg Pérez veel bij aan de eerste wereldtitel van Max. Hij won vijf Grands Prix voor ons en was vice-wereldkampioen. Nu was er iets met zijn auto en zijn rijstijl, dat niet meer goed werkte.'
Lawson wordt opgetrommeld als vervanger, en Marko legt uit waarom de Nieuw-Zeelander de voorkeur kreeg boven Yuki Tsunoda. 'Met zijn mentale sterkte is Lawson degene die de beste kans heeft om zich staande te houden tegen Max. Er is nu toch niemand die hem kan verslaan', zo verwacht Marko niet dat Lawson Verstappen het vuur aan de schenen zal leggen. 'Gezien zijn beperkte ervaring in de Formule 1 zien we hem ook als degene met de meeste ruimte om zich door te ontwikkelen.' Lawson heeft slechts elf Grands Prix gereden tot nu toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Emotioneel duo bij Racing Bulls
Tsunoda won het kwalificatieduel met 6-0 van Lawson, maar kreeg dus geen promotie. 'Voor hem was onze beslissing zeker teleurstellend', beseft de teamadviseur na een gesprek met de Japanner. 'Zijn snelheid staat niet ter discussie, maar hij is niet altijd constant genoeg en is ook een zeer emotionele coureur. Het algehele plaatje zag bij Lawson gewoon goed uit, en Yuki Tsunoda is nu de kopman van Racing Bulls.' Tsunoda wordt voor 2026 regelmatig in verband gebracht met een transfer naar Aston Martin, dat de Honda-motoren overneemt.
De 20-jarige Isack Hadjar wordt bij het zusterteam de vijfde teamgenoot van Tsunoda. 'Isack is heel erg snel, maar ook een heel impulsieve coureur, wat interessant kan zijn voor het team', zo verwacht Marko dat men bij Racing Bulls haar handen vol zal hebben aan het coureursduo. 'Met de promotie hebben we duidelijk laten zien dat we ons weer willen richten op het inzetten van coureurs uit ons eigen Red Bull-juniorteam. Ik weet zeker dat dit de juiste keuze is, en Hadjar zal dit bevestigen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties