Arie Luyendyk belicht de inmiddels veelbesproken incidenten tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in zowel Silverstone als op Monza vanuit een IndyCar-perspectief. Zo zou de tweevoudig Indy 500-winnaar, die actief is als steward in de IndyCar, het heel anders hebben aangepakt. Hamilton verdiende een straf in Silverstone, terwijl er op Monza geen straf uitgedeeld had moeten worden aan Verstappen.
'Ik denk dat de stewards dachten van: Laten we het maar fifty-fifty houden, dan hebben we uiteindelijk nul aan het einde', begint Luyendyk in gesprek met Motorsport.com. 'Maar zo werkt het natuurlijk niet. Silverstone vond ik bijvoorbeeld een zware afloop na contact.' Volgens Luyendyk is de Mercedes-coureur daarvoor verantwoordelijk. 'Max ging wel een beetje naar hem toe, maar hij stopte wel. Daarna was pas het contact. In de IndyCar-wereld was dat een penalty geweest voor Hamilton.'
'In mijn geval had ik hem een drive thru gegeven'
Uiteindelijk kreeg Hamilton daarvoor een straf te verwerken van tien seconden, maar wist ondanks dat de race alsnog te winnen. Verstappen eindigde met nul punten. Maar Luyendyk is van mening dat er een andere straf toegepast had moeten worden op de Brit. 'Wij geven een drive thru of een give up the position. Maar hier was weinig op te geven, want Max lag in het hek en best wel zwaar ook. In mijn geval had ik hem een drive thru gegeven onder de groene vlag.'
Op Monza was het wederom raak tussen Verstappen en Hamilton. Dit keer belandde de Nederlander op het dak van zijn concurrent. 'Daar had ik niks gedaan. Want uiteindelijk Max ging wel naar waar de ruimte was, maar die ruimte verdween heel snel. Daardoor kwam hij op de kerb, Het is niet dat 'ie eerst op de kerb kwam en daarna, dus daar had ik niks gedaan. Ze lagen er allebei ten slotte uit en klaar', besluit Luyendyk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties