Liberty Media: 'Vandaag de dag neem je voor 500 tot 700 miljoen dollar geen F1-team over' Formule 1
Formule 1

Liberty Media: 'Vandaag de dag neem je voor 500 tot 700 miljoen dollar geen F1-team over'

Liberty Media: 'Vandaag de dag neem je voor 500 tot 700 miljoen dollar geen F1-team over'

Greg Maffei, de CEO van F1-rechtenhouder Liberty Media, ziet dat het financieel gezien de goede kant opgaat met de sport. De teams zijn flink gestegen in waarde in de afgelopen jaren en de interesse neemt vanuit alle leeftijdscategorieën toe. Dat is dan ook een deelverklaring voor het feit dat de teams massaal tientallen sponsoren aantrekken.

'De Formule 1 is nooit gezonder geweest dan nu. De sport trekt de fans enorm en de strijd op het asfalt is zeer spannend', stelt de CEO, die zijn verhaal doet bij een evenement van Motorsport.com en naast F1-CEO Stefano Domenicali zit. In 2016 nam Liberty Media een meerderheid van 18,7 procent van de F1-aandelen in handen, waarna Bernie Ecclestone zijn belang van 5,3 procent eveneens verkocht, en Bambino Trust 8,5 procent afstond.

Destijds was de sport niet in al te beste staat. Dit maakte Maffei op uit het feit dat een Formule 1-team maar een zeer beperkte hoeveelheid geld waard was. 'Toen wij het overnamen, was het elfde team, Manor, nét verkocht voor een stuiver. Vandaag de dag neem je voor 500 of 700 miljoen dollar (466 of 652 miljoen euro, red.) nog geen team over.'

'Je kan het proberen, maar het wordt akelig lastig', benadrukt de Amerikaan. 'Die toename in waarde is enorm. De maatregelen die we genomen hebben om de spanning op het circuit toe te laten nemen, hebben ook positieve gevolgen gehad voor de gezondheid van de teams.' Liberty Media is flink aan de weg gaan timmeren, en dat werpt nu zijn vruchten af.

Meer sponsors voor F1-teams

De toegenomen interesse in de koningsklasse is voor de teams zelf ook te merken. Zo zijn er steeds meer partijen die graag een deelnemer sponsoren. 'Er is maar een beperkte ruimte op de auto's om nog logo's kwijt te kunnen', ziet Maffei. 'De interesse van de mensen in de technologie achter de auto's is enorm gegroeid. Dat heeft allerlei technische sponsoren aangetrokken.'

'Ook zijn er fans die de personen in de auto's interessanter vinden, bijvoorbeeld. We hebben de gemiddelde leeftijd van de kijkers met vier jaar terug weten te dringen. Dat trekt ook weer andere merken aan', concludeert hij. Diverse ontwikkelingen hebben in hun geheel de financiële gezondheid van de sport op weten te krikken, en daar is Liberty Media trots op.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws