De Formule 1 is zo'n fascinerende wereld vanwege allerlei redenen. Het meest interessante is om daar de rijders over aan het woord te laten. Charles Leclerc gaat dieper in op al het immense werk dat achter de schermen verricht wordt en alle informatie die daar bij komt kijken. Dat is zeker bij een team als Ferrari het geval, maar geldt eigenlijk voor alle Formule 1-teams. Het is met niets te vergelijken.
De Monegask heeft het over het enorme aanbod aan data in de autosport in een interview met Toni Cowan-Brown. 'Ik heb twee belangrijke stappen genomen in mijn carrière. De eerste stap was van karting naar een eenzitter gaan. Karting was puur gebaseerd op het gevoel. Je had heel weinig data. Je wist wel de temperatuur van de motor, je rondetijd. Dan ga je naar het racen met de auto en alles wat je doet wordt opgenomen.'
Formule 1 nog heel ander niveau
Dat gaat dus al vrij ver, met info over op welke plek je remt, hoe je een bocht neemt, wat de hoogte is van de wagen op welk punt van de bocht. 'Je moet deze data vooral verstaan om ze te gebruiken in je eigen voordeel. Dan ga je naar de Formule 1 en dat is nog een heel ander niveau. Ze hebben sensoren, je kunt absoluut alles zien. Als coureur is het superbelangrijk om specifieke data te gebruiken, opnieuw om er voordeel uit te halen.'
Dat is dus een cruciale taak. 'Als coureur moet je de data selecteren die het meest relevant zijn voor jou om de beste te kunnen zijn op de track. Het is zo interessant. Daarom hou ik zo van mijn job. Na elke ronde en sessie kan ik iets leren als ik terug voor de computer zit. Zo kan ik mezelf verbeteren. Als ik drie dingen zou moeten kiezen waar ik data over bekijk, ga ik voor het stuur, de remmen en het gaspedaal. Daar kan ik het meeste invloed op hebben als coureur. '
Leclerc weet dat data niet alles zegt
Leclerc geeft al snel de indruk dat hij het over veel meer dan die drie dingen wil hebben. 'Of ik je de hele lijst ga geven? Er zijn te veel geheimen', lacht de Ferrari-man. 'Ik zou zeggen dat ik naar specifieke data van 30-35 dingen kijk. Op sommige tracks is het nog meer, op sommige tracks is het minder. Data kan je niet alles vertellen, want er zit nog altijd een mens in de wagen', concludeert Leclerc.
Is er trouwens zoiets als te veel data? 'Ik denk niet dat je te veel data kan hebben. Je moet gewoon accepteren dat je niet naar alles kan kijken en dat je niet alles kunt controleren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties