Jan Lammers zag dat veel coureurs, waaronder Max Verstappen, dit weekend vooral bezig waren met schadebeperking. In de openingsfase van de race maakte enkele rijders een fout, waardoor zij weer hun weg naar voren moesten zien te vinden. Voor Verstappen werd dat moeilijker gemaakt door een DRS-probleem, maar Lammers zag dat het team van Red Bull Racing met de perfecte strategie kwam tijdens de Grand Prix.
Verstappen mocht beginnen vanaf de tweede plek, maar na een fout in de negende ronde lag de regerend wereldkampioen op de vierde plek. Uiteindelijk wist de Red Bull-coureur zich nog terug te knokken naar de overwinning. 'Schadebeperking was wel de rode draad van deze race', vertelt Lammers bij de NOS. 'Door de windstoten schoot hij er natuurlijk af en hij had ook nog te maken met de DRS die niet openging. Er was een hoop waar hij mee om moest gaan en hij raakte behoorlijk gefrustreerd.'
De frustratie van Verstappen kwam vooral tijdens het gevecht met George Russell. Lammers was onder de indruk van het gevecht. 'Russell liet zien uit wat voor hout hij gesneden is. Het is prachtig om coureurs zo te zien races, maar dat ze elkaar wel in leven houden.' Uiteindelijk besloot Red Bull haar coureur naar binnen te halen voor een gebruikt setje softs. 'Dat was de sleutel. Het was een voordeel dat hij al een rondje had gereden op die rode banden. Die banden hadden hun heat cycle al gehad en daardoor bleven ze langer goed.'
Lammers: 'Verstappen exceptionele start nodig'
Charles Leclerc wist poleposition te pakken op de vrijdag. Vorig jaar wist Verstappen in de eerste bocht al voorbij te gaan aan Lewis Hamilton. De Nederlander hoopte hetzelfde trucje weer uit te kunnen voeren, maar de start van Verstappen was net niet goed genoeg. 'Leclerc startte natuurlijk vanaf de betere positie, dus dan heb je echt een exceptionele start nodig om hem voorbij te gaan. Max had een goeie start, maar niet goed genoeg om Leclerc te pakken.'
Achter de twee leiders ontstonden enkele kleine incidenten. Russell en Sergio Pérez toucheerden elkaar, en een touché tussen Lewis Hamilton en Kevin Magnussen zorgde voor flink wat schade bij beide rijders. 'Wat er gebeurde tussen Pérez en Russell was nog onschuldig. Daarachter probeerde Magnussen via de buitenkant in te halen, maar dan kan je net zo goed de bal zelf al op de penaltystip leggen. Hamilton had een fractie meer kunnen doen om het te voorkomen, maar de schuldvraag ligt bij Magnussen', aldus Lammers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties