Kerbs zorgden voor problemen bij Sainz: 'Er is aanzienlijke schade' Formule 1
Formule 1

Kerbs zorgden voor problemen bij Sainz: 'Er is aanzienlijke schade'

Kerbs zorgden voor problemen bij Sainz: 'Er is aanzienlijke schade'

Frédéric Vasseur zag dat het een zware race was voor Charles Leclerc, vanwege de moeilijke omstandigheden in Qatar. Carlos Sainz heeft, als geluk bij een ongeluk, niet gemerkt hoe erg de omstandigheden waren, omdat hij niet mee kon doen aan de race. Er werd vlak voor de Grand Prix een technisch mankement gevonden die niet kon worden gerepareerd. Door een uitstekende race van zowel Oscar Piastri als Lando Norris, weet McLaren weer punten in te lopen op Ferrari.

Het weekend begon nog redelijk veelbelovend voor het team van Ferrari, met de beide coureurs op P2 en P3 in de eerste vrije training. Op zondag was P5 het maximale voor Leclerc. 'Over het algemeen was het een zeer moeilijk weekend, niet alleen vanwege de kerbs en banden, maar ook vanwege de wind en de hoge temperaturen', zegt Vasseur bij Sky Sports. 'Er lag ook veel zand op vrijdag. We kunnen echter niet te veel klagen aan de pitmuur, want als we naar de coureurs kijken, was het voor hen zelfs nog zwaarder op fysiek vlak.'

Vasseur verklaart problemen Sainz

Sainz moest in de garage een plekje vinden, aangezien hij niet mee kon doen aan de Grand Prix. Er was een technisch probleem met de auto en de FIA kon de deelname van de Spanjaard niet riskeren. 'Er zijn regels en we moeten ze respecteren. Het probleem ontstond toen we de brandstof in de auto deden, niet daarvoor. Je kunt zeggen dat we de brandstof eerder hadden kunnen toevoegen, maar zo werkt het niet. Er was zeker niet genoeg tijd om de brandstoftank te vervangen.'

Bij Ferrari is het momenteel puur speculatie over waardoor het probleem nou precies veroorzaakt werd, al heeft de teambaas wel zo zijn vermoeden. 'De brandstoftank is nog niet verwijderd, maar het komt waarschijnlijk wel door de kerbs, omdat het lek erg groot lijkt en er dus aanzienlijke schade is. Het is waarschijnlijk gebeurd in één van de laatste ronden van de sprintrace.' De kerbs waren dus niet alleen voor de banden een probleem. De FIA legde voor de Grand Prix van zondag een maximale stintlengte op om de banden te beschermen, maar met brandstoftanks had het bestuursorgaan geen rekening gehouden.

Vasseur op zijn hoede voor McLaren

Door de nulscore van Sainz lijkt de Italiaanse renstal achterom te moeten kijken. McLaren wist weer met beide rijders op het podium te staan en begint Ferrari te naderen. Het verschil is nog 79 punten, maar het momentum ligt bij McLaren. 'Ik zou nu zeggen dat McLaren het tweede snelste team is, maar Qatar en Suzuka hebben gemeenschappelijke kenmerken, met een opeenvolging van snelle bochten. We waren waarschijnlijk beter dan McLaren in Monza en Singapore. Laten we vooral de volgende races afwachten, te beginnen met Austin. Dat circuit heeft een mix van alles, dus kunnen we goed begrijpen waar we staan', aldus Vasseur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws