Allard Kalff vindt het niet verrassend dat de FIA voor een gewijzigd systeem is gegaan bij haar Formule 1-wedstrijdleiding. Na het optreden van Michael Masi in Abu Dhabi krijgen heren met meer ervaring de leiding over de F1. Een prima keuze, denkt Kalff, want je hebt leiders nodig die mannen als Toto Wolff tegen moeten kunnen spreken.
'Nee, het verbaast mijn absoluut niet', meldt Kalff als hem bij BNR gevraagd wordt wat hij van de wisseling van de wacht vindt. 'Uiteindelijk ontstond er zoveel commotie na de overwinning van Max Verstappen in Abu Dhabi..', voegt hij daaraan toe. Het hing dan ook al een tijdje in de lucht dat de Australiër in 2022 de touwtjes niet meer in handen zou hebben.
De F1 gaat nu werken met Niels Wittich, Eduardo Freitas en Herbie Blash. Laatstgenoemde fungeerde jarenlang als de rechterhand van voormalig wedstrijdleider Charlie Whiting. 'Herbie ken ik heel goed', geeft Kalff aan. 'Blash was de rechterhand van Whiting. Daar heeft Masi het ooit van overgenomen omdat Whiting een paar dagen voor de eerste Grand Prix van 2019 een hartaanval kreeg.'
'Masi is toen eigenlijk maar voor de leeuwen gegooid, maar Masi is niet 'een van de mannen', om het zo maar even te zeggen. Whiting en Blash waren beiden kompanen van Bernie Ecclestone', vervolgt Kalff, die denkt dat Masi vanaf het begin af aan het aanzien niet had om de sport in goede banen te kunnen leiden. Whiting en Blash hadden dit aanzien wel.
Wolff op zijn plek zetten
Kalff: 'Die hebben jarenlang met Ecclestone de Formule 1 gerund. Als Wolff na zo'n woede-uitbarsting via de boordradio contact opnam met Whiting, kwam hij bij Blash uit, en zei Herbie: 'Toto, je moet lekker je mond houden. Ga maar even op de wc zitten. Veel plezier ermee.'' Zo'n instelling kon Masi zich (nog) niet veroorloven richting de teambazen.
'Die (Blash, red.) zou dat tegen Wolff zeggen, maar ook tegen iemand van Red Bull Racing. Die konden dat gewoon zeggen. Herbie heeft eigenlijk diezelfde rol weer gekregen', benadrukt Kalff. Hij vindt het dus een goede keuze dat de ervaren man weer gepolst is voor een rol binnen de organisatie van de Formule 1.
Radioverkeer tussen de FIA en F1-teams
Vanaf 2022 zal ook het directe radioverkeer tussen de teams en de FIA afgeschaft worden, terwijl het verkeer dat via via nog wél plaatsvindt, niet uitgezonden zal worden. 'Dat is fantastisch', denkt Kalff. 'Ook moeten ze de communicatie tussen de teams en de rijder weghalen. Ik vind het niets toevoegen. Stel dat wij vóór de uitzending even wat dingen door aan het spreken zijn, dan is dat voor jou en voor mij, en niet voor het grote publiek.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties