Isola: ‘De coureurs kunnen van begin tot einde pushen op de 2022-band’ Formule 1
Formule 1

Isola: ‘De coureurs kunnen van begin tot einde pushen op de 2022-band’

Isola: ‘De coureurs kunnen van begin tot einde pushen op de 2022-band’

De nieuwe Pirelli-banden van 2022 zullen coureurs in staat stellen om van het begin tot het einde van de race te pushen, dankzij minder oververhitting. Dat vertelt Mario Isola tegen Ziggo Sport. De banden zullen het mogelijk maken om voor de coureurs om met elkaar te kunnen racen. De tests met de slicks zijn inmiddels al afgerond; de intermediates moeten nog.

Pirelli test de banden met aangepaste Formule 1-auto’s van de teams, mules geheten. Alle teams stellen mules beschikbaar, behalve Williams. Volgens Isola biedt dit echter geen voordeel voor de overige negen teams. ‘We delen alle data en rijdersfeedback. De tests zijn voor de coureurs blind; ze weten niet op welke band ze rijden. De teams krijgen een lijvig rapport met alle informatie erin.’ Op 1 september zijn de tests met de slicks al afgerond. De tests met de intermediates zijn echter vertraagd, omdat Alpine bij de testdag op Magny-Cours technische problemen had.

Minder oververhitting dan huidige banden

Isola vertelt dat Pirelli verder bijna klaar is voor het nieuwe F1-seizoen. ‘Als ik naar de doelen kijk in de opdracht, zitten we er dichtbij. De band voldoet aan de nieuwe eisen van de Formule 1.’ Die eisen zijn onder andere dat de coureurs echt kunnen pushen op de band, van begin tot einde. Dat is, volgens Isola, zeker mogelijk. ‘We hebben de coureurs bij de tests gevraagd: push, ga niet de banden proberen te managen. Juist die info hadden we nodig.’ Volgens de Pirelli-chef zijn de 2022-banden minder gevoelig voor oververhitting dan het huidige rubber, een belangrijke factor om het banden sparen te elimineren.

Een andere belangrijke verandering is, dat de banden grotere, 18-inch velgen hebben, en daarmee een kleinere zijwand. De mogelijkheid bestaat dat de auto’s daardoor minder goed met hobbels om kunnen gaan, aangezien de band minder vering biedt. Isola vertelt dat er zorgen waren over het vermogen van de banden om over kerbs te rijden. ‘Misschien zouden ze zelfs andere lijnen moeten rijden.’ Pirelli heeft daarom de coureurs gevraagd om dezelfde lijnen te rijden als met de huidige 13-inch banden. Daarbij werden echter geen problemen ervaren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws