Interesse Formule 1 op sociale media daalt door dominante Verstappen Formule 1
Formule 1

Interesse Formule 1 op sociale media daalt door dominante Verstappen

Interesse Formule 1 op sociale media daalt door dominante Verstappen

De Formule 1 heeft in 2023 een opvallende verschuiving ondergaan op sociale media, zo blijkt uit een analyse van Buzz Radar, een bedrijf voor sociale intelligentie. De gegevens van het afgelopen decennium laten zien dat dit seizoen een dramatische ommekeer heeft teweeggebracht in de indrukwekkende groei die de sport de afgelopen jaren heeft gekend. Dit zou een direct gevolg zijn van de dominantie van Max Verstappen.

Volgens het rapport van Buzz Radar zijn er aanzienlijke dalingen opgetreden in het aantal vermeldingen van de Formule 1 op sociale media in vergelijking met 2022. Ook de groei van nieuwe volgers voor hoogwaardige accounts is teleurstellend laag gebleken. Deze afnemende cijfers zijn echter slechts een deel van het verhaal.

Een nog zorgwekkendere trend is de verschuiving in de aard van de conversaties over de Formule 1. Het gebruik van negatieve bijvoeglijke naamwoorden om de sport te beschrijven, zoals 'saai' en 'vervelend', is aanzienlijk toegenomen. Dit staat in schril contrast met de positieve woorden die voorheen werden gebruikt, zoals 'interessant' en 'spannend'.

De analyse toont aan dat 2016 het meest besproken seizoen was, tot 2021. In 2016 waren Nico Rosberg en Lewis Hamilton in een hevige strijd gewikkeld die werd beslist met slechts vijf punten verschil. Het gesprek over de sport stagneerde tussen 2018 en 2020, toen Hamilton dominant was, maar groeide weer aanzienlijk tijdens het seizoen 2021, dat werd gekenmerkt door het meest spannende kampioenschap sinds 2016.

De stop van een flinke groei

‘Zowel de seizoenen van 2016 als 2021 werden beslist bij de laatste race. 2022 bleef meedeinen op de golf van de spannende competitie aan het einde van 2021, maar nu zien we opnieuw het resultaat van de dominantie van één coureur. 2023 is nu op weg om de aandacht te blijven verliezen, en dit patroon zal aanhouden totdat de races weer spannender worden', zo wordt vermeld in de analyse van Buzz Rader. Ze verwijzen hier naar de dominantie van Verstappen dit seizoen.

Interessant genoeg slaagde de Formule 1 er tussen 2016 en 2022 in het aantal interacties met tachtig procent te laten groeien, een prestatie die alleen werd overtroffen door de Indian Premier League en de UEFA Champions League. Dit werd bereikt ondanks het feit dat de Formule 1 het minste aantal evenementen organiseerde in vergelijking met de andere sporten uit de top vijf. ‘Het enige jaar waarin de groei vertraagde was 2018, en de grootste groei was in 2021, toen ze ongeveer 14 miljoen nieuwe volgers op meerdere kanalen kregen. Hiermee zijn ze de snelst groeiende sociale kanalen van elke grote sport in de onderzochte periode.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws