Inkorten vrije trainingen vooral voordelig voor ervaren coureurs: 'Rookies krijgen het dan lastig' Formule 1
Formule 1

Inkorten vrije trainingen vooral voordelig voor ervaren coureurs: 'Rookies krijgen het dan lastig'

Inkorten vrije trainingen vooral voordelig voor ervaren coureurs: 'Rookies krijgen het dan lastig'

Niet iedereen zit te wachten op de veranderingen die de FIA wil doorvoeren met betrekking tot het format van de raceweekenden. Formule 1-baas Stefano Domenicali heeft uitgesproken dat hij de vrije trainingen op vrijdag leuker wil maken voor de fans. Dat zou betekenen dat er minder tijd voor training wordt vrijgegeven en er meer op entertainment wordt ingezet. Een aantal coureurs en teambazen geven hun mening. Ook bandenchef Mario Isola geeft zijn mening, vanuit het oogpunt van de bandenleverancier.

Er is al een tijdje rumoer rondom de FIA en de mogelijke veranderingen omtrent de opbouw van het raceweekend. De veranderingen slaan vooral op de vrije trainingen. Er wordt gesproken over het afschaffen van de oefensessies, niet allemaal maar naar alle waarschijnlijkheid minstens één. Het gaat er vooral om dat het leuker wordt om naar te kijken, maar de manier waarop dat vormgegeven zal worden is nog niet duidelijk.

Russell: 'Waarom krijgt F1 driedubbele trainingstijd in vergelijking met F2?

De meningen binnen de paddock zijn verdeeld en er worden vooral veel vergelijkingen getrokken met de Formule 2 en 3. In de lagere categorieën hebben de coureurs namelijk een stuk minder tijd om te oefenen dan in de koningsklasse. George Russell snapt dat de vrije trainingen fijn zijn voor de coureurs om gewend te raken aan de auto, maar hij is het er niet mee eens dat de F1 driedubbel zoveel tijd krijgt als de F2 en F3.

'Zij zouden juist meer tijd moeten krijgen', zegt de Mercedes-coureur, geciteerd door FormulaRapida.net. 'Ze rijden al minder races en krijgen dan ook nog eens minder tijd op de baan.' Verder is Russell wel voorstander van de sprintraces. 'In eerste instantie zat ik er niet op te wachten, maar hoeveel hebben we er nu de afgelopen twee jaar gedaan? Zes, negen misschien? Ik vind het nu wel leuk en ben wel voorstander van wat meer actie op vrijdag.'

Gasly: 'Niet alle vrije trainingen zijn nodig'

De vrije trainingen zijn vooral gunstig voor de teams met betrekking tot het verzamelen van data, 'maar dat kan ook in één oefensessie', is Russell van mening. 'Als je minder tijd krijgt, zal je ook meer risico moeten nemen tijdens de race en dat geeft ook meer spanning.' Alpine-coureur Pierre Gasly is het met zijn Mercedes-collega eens. 'Al die vrije trainingen zijn niet echt nodig vind ik zelf', zegt de Fransman. 'Het is fijn, maar we krijgen wel heel veel tijd. Één sessie is genoeg en bij een sprintrace kan je weer een andere soort feedback leveren aan het team.'

Ook Nyck de Vries sluit zich daarbij aan. 'Zeker als je naar de junior series kijkt, daar krijg je maar één vrije training', legt De Vries uit. 'Ik denk dus zeker dat er op ingekort kan worden.' Volgens Haas-couruer Nico Hülkenberg is het afhankelijk van persoonlijke voorkeur. 'Ik ben wel tevreden met de hoeveelheid vrije trainingen die we op het moment hebben', stelt de Duitser. 'In de F2 vond ik die dertig minuten ook wel zat, maar ik ben ook zeer te spreken over de drie verschillende oefensessies die we in de Formule 1 tot onze beschikking hebben.'

Rookies worden benadeeld met inkorten van vrije trainingen

Waar de coureurs dus grotendeels akkoord gaan met het inkorten van de vrije trainingen, zijn de meningen bij de teambazen nog wel anders. Zo wil Otmar Szafnauer vooral dat er een goede balans is. 'De vrije trainingen zijn van belang om de juiste set-up van de auto te krijgen', stelt de Alpine-teambaas. 'Ook kan het nadelig zijn voor de rookies, die kunnen dan minder snel aan de auto wennen en dat zou zorgen voor een groot voordeel voor de ervaren coureurs. Ik snap wat Stefano (Domenicali, red.) wil doen, maar vrije trainingen zijn ook nodig.'

Bandenchef Isola is het met Szafnauer eens. 'We halen heel veel belangrijke data uit de oefensessies, zeker ten opzichte van het bandengebruik en de strategieën', stelt de chef van Pirelli. 'Ik snap dat er ook aan entertainment gedacht moet worden, maar aan de andere kant wil je ook dat de banden tijdens de race goed hun werk doen. Er komt vast wel een goede oplossing, het is uiteindelijk vooral het vinden van de juiste balans.'

Volgens Günther Steiner moet het eerst een beetje uitgeprobeerd worden. 'Er wordt gesproken over een tweede kwalificatiemoment, laten we dat dan gewoon eens proberen', stelt de Haas-teambaas. 'Dan kunnen we kijken hoe dat werkt met de sprint, en of de vrije trainingen gemist worden. We moeten het stap voor stap bekijken en dan kunnen we de juiste keuzes gaan maken, het hoeft niet allemaal in één keer beslist te worden, toch? Stefano (Domenicali, red.) heeft natuurlijk een visie, maar we moeten ook kijken wat het beste is voor de sport.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws