Mark Hughes heeft na afloop van de Grand Prix van Italië moeten concluderen dat Carlos Sainz en Ferrari niets hadden kunnen doen om een overwinning van Max Verstappen te voorkomen. De Red Bull Racing had de snellere raceauto nadat Ferrari zich qua afstelling volledig op de kwalificatie had gericht. De banden van Sainz sleten heel snel, waardoor ook andere strategische opties Verstappen niet hadden kunnen bedwingen. Hughes zag dat de Nederlander op zijn beurt weer zeer geduldig naar de overwinning reed.
Vanaf poleposition kon Sainz in de eerste instantie goed verdedigen ten opzichte van Verstappen. De kleinere achtervleugel en een nieuwe motor zorgden voor een flink voordeel op de rechte stukken voor de Ferrari-coureur. Hierdoor kon Sainz ook de snelste tijd rijden op de zaterdag, maar op de zondag leek een overwinning van Verstappen vanaf de eerste ronde al vast te staan. 'Ferrari moest een prijs betalen tijdens de race voor de kwalificatiesnelheid van zaterdag', schrijft Hughes voor The Race.
Toch was er na de eerste ronden heel even de hoop dat Sainz de snellere Red Bull achter zich kon houden. De Spanjaard verdedigde zich kranig en hoopte daarmee de strategie van Ferrari te laten werken. 'Als hij maar lang genoeg vooraan kon blijven om bij de pitstops in een gat te vallen, kon Ferrari hem misschien als eerste binnenhalen en kon hij de verdediging in de lange tweede stint opnieuw herhalen. Dat was nu niet langer haalbaar; hij was nog lang niet ver genoeg in die eerste stint toen de achterbanden het begonnen te begeven.'
Het geduld van Verstappen
Verstappen moest op zijn beurt vooral geduldig blijven achter Sainz. 'Hij wist dit, maar hij is een coureur met het instinct van een coureur en Lambiase hield regelmatig zijn lijn strak.' Hughes denkt dat dit met de huidige mentaliteit van Verstappen echter niet meer nodig is. 'Verstappen weet dat hij niet langer de eerste de beste kans hoeft te grijpen. Hij weet hoe hij dat instinct kan overwinnen terwijl hij op weg is naar zijn derde titel. Het is die combinatie van auto, vaardigheid en houding die de nieuwe maatstaf van succes heeft gezet.'
Hadden Sainz of Ferrari nog iets anders kunnen proberen?
Na afloop van de race rest de vraag of Sainz niet eerder naar binnen had moeten komen. George Russell gaf over de boordradio immers aan dat een undercut goed zou werken op Monza. 'Dan zou Sainz achter Valtteri Bottas en Esteban Ocon terecht zijn gekomen en bovendien had hij dan een veel te lange tweede stint moeten rijden.' Ook een overcut had de Spanjaard niet geholpen. 'Er zat nul profiel meer op de mediums die bij de stop werden vervangen', aldus Hughes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties