Mark Hughes analyseert de Grand Prix van Monaco en komt tot de conclusie dat het een alles-of-niets strategie was van Max Verstappen bij de start van de race. Op het moment dat Charles Leclerc uitviel vóór de start, wist de Red Bull Racing-coureur dat hij agressief moest verdedigen, anders zou hij verliezen van Valtteri Bottas.
De Mercedes-coureur had namelijk de binnenkant van het circuit bij de racestart, maar dit mocht niet baten bij de start. 'Verstappen startte op de vuile kant, terwijl Bottas veel meer grip had aan zijn kant', analyseert Hughes bij The Race. 'Maar Verstappen liet het niet aan toeval over: de race zou hier gewonnen of verloren worden. En Verstappen had geen plannen om te verliezen.'
Na de opwarmronde zette de Nederlander zijn RB16B schuin op de grid met het plan om de Mercedes-bolide van Bottas zo snel mogelijk af te knijpen. 'Hij positioneerde zichzelf hier super agressief richting de Mercedes. Bottas kwam in eerste instantie sneller weg, maar nét op dat moment kwam Verstappen daar om de deur te sluiten. Dat is alles wat nodig was voor de winst in Monaco', weet de F1-prominent.
Vanaf hier controleerde Verstappen de race
'Omdat het circuit één grote non-overtake zone is, was het spelletje voor Max om de snelheid in de race te bepalen', vervolgt Hughes. 'De juiste snelheid vinden om de zachte compound banden in leven te houden, net zo lang totdat er een gat valt waarin hij een pitstop kan maken. Het werd een relatief rustige snelheid, omdat de middenveld-wagens op de medium of harde band reden.' Door deze strategie vanaf de start tot aan de pitstop te hanteren, won de Limburger de race, aldus Hughes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties