Horner over call om Verstappen binnen te halen: 'Ik schreeuwde tegen Lambiase: Haal hem binnen!' Formule 1
Formule 1

Horner over call om Verstappen binnen te halen: 'Ik schreeuwde tegen Lambiase: Haal hem binnen!'

Horner over call om Verstappen binnen te halen: 'Ik schreeuwde tegen Lambiase: Haal hem binnen!'

Red Bull-teambaas Christian Horner zegt dat de call om Max Verstappen naar binnen te halen voor intermediates in ronde 62 vanuit hem kwam. Er was enige aarzeling bij de Nederlandse coureur om naar binnen te gaan, maar Horner wilde niet het risico nemen dat Verstappen zijn thuisrace zou verliezen. Volgens Horner kwam de goede strategie van Red Bull in Zandvoort deels door geluk en deels door risicomanagement. Ook blikt Horner terug op de undercut van Verstappen op Sergio Pérez, en zegt dat deze nodig was om de dreiging van een undercut van Fernando Alonso op Verstappen af te wenden.

Horner legt tegenover Motorsport.com uit waarom er aarzeling was over om Verstappen wel of niet te laten pitten voor de intermediates tijdens ronde 62, toen de regen met bakken uit de hemel begon te vallen. 'We waren een beetje onzeker over wat er ging gebeuren met het weer. Was het een paar vlekjes, ging het doorwaaien?' Volgens de Red Bull-teambaas was het hijzelf die uiteindelijk de knoop doorhakte en tegen ingenieur Gianpiero Lambiase zei dat hij Verstappen naar binnen moest halen. 'En uiteindelijk schreeuwde ik tegen GP (Lambiase, red.): Haal hem binnen!'.

Dit was nog maar één voorbeeld van tijdens de Nederlandse Grand Prix waarbij Red Bull de juiste strategie leek te hebben. Volgens Horner werkte de strategie van zijn team goed, door deels geluk en deels risicomanagement. 'Ik denk dat het een combinatie van de twee is. Er waren zoveel dingen die mis konden gaan. We zagen al vroeg dat auto's uit en in de wedstrijd vielen. Maar we hebben vandaag acht pitstops gedaan en het team heeft ze allemaal uitgevoerd, behalve die ene waarvoor Checo (Perez, red.) ons vijf seconden van tevoren waarschuwde. Dus het was een ongelooflijke teamprestatie.' Horner verwijst hiermee naar pitstop van Pérez naar de inters. Het werd een slechte pitstop van 10,9 seconden en zorgde ervoor dat de Mexicaan naar P4 terugzakte.

De Britse teambaas blikt ook terug naar de eerste hevige regenbui die voor chaos zorgde op het circuit. Aan het einde van ronde 1 was het gedaan met zachtjes miezeren, terwijl Verstappen op kop reed. 'De eerste auto in de trein was de leider, dus het is heel moeilijk om die call te maken als het op het randje is', zei Horner over Verstappens aanvankelijke aarzeling om te pitten na ronde 1. 'Het was Sergio's (Pérez, red.) beslissing dat hij wilde pitten en dat betaalde zich uit voor hem, en hij was zeker de eerste van de voorste auto's die op de inters sprong. Max (Verstappen, red.) kwam aan het eind van de volgende ronde binnen. Er was discussie of de regen zou blijven of niet, maar hij ging er meteen in en de manier waarop hij door het verkeer sneed was sensationeel', prijst Horner de manier waarop Verstappen weer naar voren wist te snellen.

Horner over undercut van Verstappen op Pérez: 'Het was een no-brainer'

Een klein moment van controverse binnen het team leek even te gebeuren, toen Verstappen een undercut bij zijn teamgenoot plaatste. In de twaalfde ronde van de wedstrijd kwam Verstappen binnen voor softs, en, dankzij een goede pitstop van 2,5 seconden, kwam de Nederlander zonder zijn positie te verliezen weer op de baan. Een ronde later kwam ook Pérez de pits in voor softs, waardoor Verstappen weer aan de leiding kwam. Volgens Horner was het niet de bedoeling dat Verstappen een undercut plaatste op zijn teamgenoot, maar probeerde de Nederlander zo de dreiging van een undercut van Alonso voor te zijn. 'Checo (Pérez, red.) had als doel om een gat te slaan op de auto's achter hem, maar het tempo van Max (Verstappen, red.) toen hij door het veld kwam was zodanig dat hij op een gegeven moment denk ik zeven seconden van hem afsnoepte in drie ronden en hij kwam heel erg snel. En dan kom je op dat lastige punt van de kruising en Alonso en ik geloof dat het Gasly achter hem was (het was eigenlijk Zhou, red.) hadden gepit.'

Volgens Horner was er geen andere keuze dan een undercut van Verstappen. 'Je kon vanaf Albon zien dat het circuit plotseling tot leven kwam voor de slicks. Als we Checo (Pérez) als eerste hadden laten pitten, zouden ze allebei een undercut bij Max (Verstappen, red.) hebben geplaatst en waren we van een netto één-tweetje naar een netto één-viertje gegaan. Dus hebben we Max als eerste gepit, met het risico dat hij een undercut bij Checo (Pérez, red.) zou plaatsen, maar we zouden eindigen met een eerste en tweede plaats als team, dus het was een no-brainer.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws