Red Bull Racing probeert zijn nieuwe motorprogramma naadloos te integreren met de rest van de fabriek. Het is bezig met de bouw van de productiefaciliteit en ondertussen snoept het personeel weg bij Mercedes. Verder dan het opstellen van een kernteam gaat het nog niet, mede vanwege een mogelijk budgetplafond voor de krachtbronproductie wilt het team daar nog mee wachten. In gesprek met The Race gaat teambaas Christian Horner in op alle vorderingen rond het project.
Momenteel is het team uit Milton Keynes volop bezig met de opbouw van het motorprogramma. Hoewel de Honda-krachtbron, inclusief alle kennis ervan, direct overgenomen kan worden, is Red Bull volledig op zichzelf aangewezen voor de ontwikkeling van de 2025-motor. Om een sterke basis in het ontwikkelingsteam te hebben, is men personeel van Mercedes af gaan snoepen. Dit heeft tot nu toe tot enige woordenwisselingen geleid tussen Horner en Toto Wolff, teambaas van Mercedes. Het is logisch, want Red Bull probeert de beste technici binnen de Formule 1 aan te trekken.
Horner ontkent in ieder geval dat het plan is om zo kennis van Mercedes te plunderen: 'Ze zullen geen kennis met zich meenemen, maar ze werken al lange tijd bij HPP (krachtbronproductie van Mercedes, red.) en hebben in de loop der jaren de benchmark-motor geproduceerd. Als je helemaal opnieuw begint met een schone lei, wil je zoveel mogelijk talent binnenhalen. Je kunt de structuur creëren die je wilt en deze volledig integreren.'
Integratie
Met die integratie bedoelt Horner dat de krachtbron- en chassis-kant van de fabriek probleemloos met elkaar kunnen samenwerken. Een groot onderdeel daarvan is het feit dat de productiefaciliteit van de motor naast de huidige fabriek wordt gebouwd. 'Daarmee kunnen we gepaard gaande synergiën en kostenbesparingen realiseren', legt de teambaas uit. 'Het geeft je de controle over je eigen lot, tegen een prijs die niet zo gek zou moeten zijn als de kosten van de huidige krachtbronnen. Het is het diametraal tegenovergestelde aan de aandrijflijn, omdat we een structuur zullen bouwen die volledig in overeenstemming is met de voorschriften die, zo te horen, een aanzienlijke kostenbesparing zullen opleveren ten opzichte van waar ze nu zijn.'
Geheel vrijwillig ging de start van het project in eerste instantie niet. Red Bull was tevreden over de samenwerking met Honda, maar werd 'gedwongen' om zelfstandig aan de slag te gaan toen Honda besloot te vertrekken uit de Formule 1. 'We hebben op het podium gestaan in meer dan vijftig procent van alle races die we tot nu toe met Honda hebben gereden. Het heeft ons laten zien hoe dingen kunnen worden gedaan als je die integratie hebt. Het belangrijkste vanuit het perspectief van Red Bull is dat het hoe dan ook een op maat gemaakt motorprogramma is.'
Formule 1 als 'mensensport'
Hoewel het 2025-seizoen nog ver weg lijkt, voelt die tussentijd voor technici erg krap. Red Bull zou daarom met een 'zeer agressieve tijdlijn' werken om de nieuwe fabriek zo snel mogelijk operationeel te maken. Het aantrekken van Mercedes-personeel is onderdeel van de inspanningen om binnen zeer geringe tijd een volledige productiefaciliteit neer te zetten. 'Het komt in een stroomversnelling, we krijgen de juiste mensen, we gebruiken dezelfde filosofie als aan de chassiskant om de juiste mensen binnen te halen', illustreert Horner.
'De Formule 1 is een mensensport en uiteindelijk ben je net zo goed als je mensen. We zullen een geweldige faciliteit hebben, maar we zullen nog meer mensen hebben als onderdeel van dit project en ik denk dat het talent aantrekt.' Beweringen van Wolff dat Red Bull simpelweg met enorme salarissen personeel probeert af te snoepen, zouden dan ook ongegrond zijn. 'Het gaat om de mogelijkheid om deel uit te maken van één team in plaats van alleen een motorleverancier', verklaart de Brit, verwijzend naar het feit dat de chassis- en krachtbron-productie van Mercedes gescheiden zijn. 'Dat raakte bij velen echt een snaar en het was een fundamentele reden waarom we dit talent hebben weten aan te trekken.'
Met deze volledige integratie hoopt Red Bull dat het zo een voordeel kan pakken ten opzichte van Mercedes. Wat precies de verdeling gaat zijn binnen de fabriek is nog onzeker en het zal grotendeels afhangen van de budgetlimieten. 'Er zijn veel kanttekeningen. Op dit moment zijn we alleen gefocust op het opbouwen van het kernteam, de basis van wat we nodig hebben. Het aantal personeelsleden zal echt afhangen van de regelgeving en hoeveel interne productie we gaan doen. Er zullen een aantal mensen zijn die de kans krijgen om over te stappen vanuit de chassiskant van het bedrijf. Al met al denk ik dat het op de lange termijn een enorme meerwaarde is voor het team dat we ons lot in eigen handen nemen. We zijn door de jaren heen zo verplicht geweest om een klantenteam te zijn, dat dit echt het laatste stukje van de puzzel is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties