Horner en Marko zijn het oneens: 'De focus ligt daar nog steeds op' Formule 1
Formule 1

Horner en Marko zijn het oneens: 'De focus ligt daar nog steeds op'

Horner en Marko zijn het oneens: 'De focus ligt daar nog steeds op'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner spreekt topadviseur Helmut Marko tegen door aan te geven dat hij gelooft dat de constructeurstitel nog steeds mogelijk is. Die titel hangt echter af van de resultaten van Sergio Pérez, die al een lange tijd teleurstellende prestaties neerzet. Tijdens de Grand Prix van Nederland in augustus finishte de Mexicaan voor het laatst in de top zes. Horner begint nu ook aan te dringen.

Horner leek Pérez een lange tijd de hand boven het hoofd te houden, maar inmiddels ziet de teambaas ook in dat de situatie niet langer meer houdbaar is. In 2023 kampte de coureur uit Guadalajara met dezelfde vormdip, maar toen was de RB19 zo snel en dominant dat Max Verstappen de kar in zijn eentje kon trekken, en de resultaten van Pérez bijna geen verschil maakten. Dit jaar is dat anders. De Red Bull is niet meer de dominante bolide en Verstappen kan het niet in zijn eentje doen. McLaren haalde de Oostenrijkse renstal in Bakoe in, en Ferrari passeerde de kampioensformatie in Mexico.

Marko wist het daardoor al zeker: de constructeurstitel kunnen ze vergeten. Horner houdt toch hoop, en begint langzamerhand de druk op Pérez te verhogen. 'Zoals we weten is de Formule 1 een resultatenbusiness, en Sergio is zich daar heel erg van bewust', zegt Horner in een interview met TalkSPORT. 'Hij is niet tevreden over hoe het seizoen voor hem is verlopen, zoals je zou verwachten. Hij is volwassen en wijs genoeg om dat te erkennen', vervolgt de teambaas. 'Onze focus ligt nog steeds op het constructeurskampioenschap', zegt hij, waarmee hij Marko tegenspreekt, die herhaaldelijk noemt dat het veiligstellen van Verstappens titel nu alle focus vereist.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen helmut marko christian horner red bull racing gp sao paulo zondag 2024 2
Horner en Marko denken anders over het constructeurskampioenschap.

'We hebben Sergio nodig'

Red Bull staat inmiddels dus op de derde plek in het constructeurskampioenschap met 544 punten. Ferrari staat tweede met 557 punten, en McLaren leidt met 593 punten. Om de titel van de teams te pakken moet Red Bull een gat van 49 punten goed zien te rijden. Dat is mogelijk, maar dat vereist wel twee puntenscorende rijders. De laatste keer dat Pérez meer dan tien punten in een race scoorde, was tijdens de Grand Prix van China, waar hij tevens voor het laatst op het podium stond. De Mexicaan heeft nog drie raceweekenden de kans om het jaar nog enigszins goed af te sluiten. Horner hoopt dan ook dat dat gaat gebeuren.

'We hebben Sergio nodig om in de laatste races, de laatste drie, punten te scoren als we kans willen maken om Ferrari of McLaren uit te dagen', stelt Horner. Na de Grand Prix van Brazilië zei hij tegenover de internationale pers dat er 'een dag komt waarop Red Bull hem niet meer kan helpen', maar hij blijft wel zijn hoop uitspreken dat Pérez nog een beetje van zijn oude vorm weer kan vinden voordat de vlag van het 2024-seizoen valt. De geruchtenmolen over het tweede zitje van Red Bull zit inmiddels vanzelfsprekend vol. Horner ontkent echter dat Franco Colapinto of Carlos Sainz naast Verstappen gezet wordt, maar Liam Lawson en Yuki Tsunoda lijken wel goede opties te zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner en Marko zijn het oneens: 'De focus ligt daar nog steeds op'
Pérez is zelfverzekerd over zijn toekomst, maar Horners woorden zeggen iets anders.

P3 in de constructeurs is wellicht zo slecht nog niet

Mocht Red Bull wel derde worden in het kampioenschap, dan doet dat financieel pijn, maar het kent ook voordelen: meer windtunneltijd. Vooral met het oog op de ingrijpende veranderingen die eraan komen en van kracht worden in 2026, is meer windtunneltijd geen overbodige luxe voor de Oostenrijkse renstal. Red Bull heeft dit jaar een lastige periode meegemaakt met de dwarsliggende RB20, en als ze meer tijd krijgt om de auto voor 2025 en 2026 te analyseren in de windtunnel, dan is dat vanzelfsprekend gunstig. De kampioensformatie moet het nu nog drie weekenden volhouden met de RB20, die hoe dan ook wel de lastigste problemen achter zich lijkt te hebben gelaten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws