Honda sleutelt aan alle facetten van de Red Bull-motor voor afscheid Formule 1
Formule 1

Honda sleutelt aan alle facetten van de Red Bull-motor voor afscheid

Honda sleutelt aan alle facetten van de Red Bull-motor voor afscheid

Honda neemt na 2021 afscheid van de Formule 1, maar doet dit niet zonder klapper. Althans, dit suggereert La Gazzetta dello Sport. Honda heeft op diverse vlakken aan de laatste versie van de krachtbron gewerkt om haar klantenteams, Red Bull Racing en AlphaTauri, een zetje in de juiste richting te geven om het gat naar 2025 te overbruggen.

Tot 2025 zijn de motorreglementen namelijk bevroren. Inhoudelijk betekent dit dat geen enkele fabrikant significante aanpassingen meer mag doen aan het motorblok na dit jaar, tot de nieuwe reglementen bereikt worden (in 2025, red.). Hoe goed de motor het komende jaar presteert, zal dus doorslaggevend zijn in ook de aankomende seizoenen van de Formule 1-teams. Honda zag dit ook in en heeft een eindsprint ingezet.

'De Honda-krachtbron representeert een diep ontwikkelde versie van de RA620H van 2020', zo wordt de analyse omtrent de Japanse motoren afgetrapt bij het Italiaanse medium. Er werden kosten noch moeite bespaard met de ontwikkeling van de motor, waarin naar bepaalde gebieden gekeken is die de concurrenten overigens ook geanalyseerd hebben. Wat Mercedes, Renault en Ferrari van die analyse opgestoken hebben, wordt in het midden gelaten.

Honda grijpt in

Waar hebben de veranderingen exact plaatsgevonden bij de vernieuwde krachtbron? 'Het lijkt alsof er enorme stappen gezet zijn in de configuratie van de verbrandingskamer die de thermodynamische efficiëntie ten goede komen', stelt Paolo Filisetti, werkzaam voor de roze sportkrant. Op efficiëntie in het verbrandingstraject hoopt Honda dus grote progressie te boeken ten opzichte van afgelopen jaar.

Elektrisch probleem opgelost

'Daarnaast is het elektrische component van de motor extreem herzien', zo wordt het verhaal vervolgd. Wat er met 'extreem herzien' bedoeld wordt, blijkt uit de tekst niet. Wel was het al bekend dat Honda enkele problemen had met de distributie van elektrisch vermogen van de krachtbron. Dit vermogen werd ongelijk vrijgegeven gedurende de race, een probleem waar Max Verstappen in 2020 geregeld over te horen was.

Honda heeft het aspect herzien door een complexe analyse uit te voeren van de verschillende modi waarin de motor draaide afgelopen seizoen. In deze optimalisatiewerkzaamheden hebben ze de hoogst mogelijke elektrische output van de motor gevonden, wat dus betekent dat Verstappens probleem niet alleen opgelost is, maar dat het elektrische systeem in 2021 ook nog eens meer vermogen biedt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws