Honda heeft in de winterperiode hard gewerkt aan de betrouwbaarheid van de motoren. Ondanks dat de Honda-motor in 2022 een uiterst betrouwbare factor bleek, waren er toch een paar kleine ingrepen mogelijk om de betrouwbaarheid verder te verbeteren. Deze ingrepen houden mogelijk in dat Red Bull Racing en AlphaTauri in 2023 met agressievere motorstanden kunnen rijden.
Aan het vermogen mag door de engine freeze niet meer worden gesleuteld, maar op het gebied van de betrouwbaarheid bestaan er wel enkele mogelijkheden voor de teams. Christian Horner meldde in februari al niet zeker te weten of Honda nog veel progressie zou kunnen boeken, maar er blijkt toch nog wel wat winst te behalen als de betrouwbaarheid kan worden verbeterd. 'Het werk aan de betrouwbaarheid zal de motorprestaties natuurlijk niet direct verbeteren', opent Tetsushi Kakuda, de F1-projectleider van Honda, tegen Motorsport.com. 'Volgens het reglement is het zeer beperkt wat je aan het pure vermogen van de motor mag doen, maar als je de betrouwbaarheid verbetert, dan geeft dat wel meer strategische opties voor het gebruik van de motor.'
Met 'strategische opties' bedoelt de Honda-man dat er verschillende motorstanden zijn. Hoe beter de betrouwbaarheid van de motor is, hoe zwaarder de motor belast kan worden. Kakuda legt verder uit dat Honda zich afgelopen jaar vooral gericht heeft op het vinden van extra vermogen, omdat dit toen nog was toegestaan. 'Volgens mij hebben alle motorleveranciers vorig jaar de prioriteit gegeven aan performance en dat geldt ook voor ons. We hebben er veel aan gedaan om het vermogensverlies door de E10-brandstof terug te winnen. Daardoor is de interne belasting van de motor enorm toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor en is de betrouwbaarheid veel meer in het geding gekomen.'
Honda zag in 2022 toch enkele problemen met betrouwbaarheid
Hoewel de Honda-motor in 2022 zeer betrouwbaar bleek, heeft de motor het volgens Kakuda dus toch zwaar te verduren gehad. 'We hebben in het 2022-seizoen toch enkele problemen gezien. Afgelopen winter hebben we daaraan gewerkt. Niet alleen hebben we de pijnpunten aangepakt, we hebben ook geprobeerd om het spectrum met strategische opties groter te maken', legt hij uit. 'Verder hebben we het energiemanagement geoptimaliseerd. Vorig jaar hadden we een duidelijk voordeel met de MGU-K en dat willen we natuurlijk behouden. Met onze leveranciers hebben we stappen gezet in het aanleveren van de onderdelen, de kwaliteitscontroles en de samenstelling van de motor zelf. We denken klaar te zijn voor de wintertest, die deze week begint.'
Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties