Hoe veroorzaakte Mercedes de diskwalificatiefout? 'Alles zag er prima uit' Formule 1
Formule 1

Hoe veroorzaakte Mercedes de diskwalificatiefout? 'Alles zag er prima uit'

Hoe veroorzaakte Mercedes de diskwalificatiefout? 'Alles zag er prima uit'

De Technical Director van Mercedes, James Allison, laat weten dat de diskwalificatie van Lewis Hamilton niet betekent dat de updates van het team niet goed werken. Volgens hem ligt de diskwalificatie aan de hobbelige baan en een inschattingsfout van het team, in een sprintweekend met dus maar één vrije training.

Hamilton werd gediskwalificeerd omdat de auto van de coureur niet door de technische keuring van de FIA kwam, nadat de plank onder de auto te ver versleten bleek te zijn. Hoewel Allison erkent dat de fout volledig bij het team zelf ligt, erkent hij ook dat fouten als deze gemaakt kunnen worden. 'Het is een begrijpelijke fout in een sprintweekend waarin het veel moeilijker is om dat goed te doen, vooral op een hobbelige baan', legt hij uit in race debrief van het team. 'Maar uiteindelijk wel een les voor ons', voegt hij hieraan toe.

Ondanks de diskwalificatie blijft het team positief over de stappen die gezet worden. 'Het weekend bevestigde ons vertrouwen in de zaken die we op de auto hebben gezet en geeft ons goede hoop voor de races die nog komen', benadrukt hij. De versleten plank onder de auto van Hamilton had dus niets te maken met de nieuwe upgrades van het team. 'Het had alles te maken met de afstelling en de hobbeligheid van het circuit, versterkt door het feit dat het een sprintrace-weekend was.'

Het risico dat Mercedes nam

Hoe kan het dan dat Mercedes deze fout heeft gemaakt? Allison probeert het uit te leggen: 'We hebben gewoon niet genoeg marge genomen aan het einde van de eerste vrije training toen we onze afstelling moesten vastleggen.' In de eerste vrije training leek het team geen problemen te hebben. 'We hebben de plank gecontroleerd, alles zag er prima uit, echt onaangeroerd, maar de resultaten van de race spreken voor zich', aldus de technisch directeur. Mercedes deed in de race echter geen long run met volle tanks; alleen Red Bull Racing deed dat.

Mercedes deed het in de race goed en kon het gevecht aangaan met de McLaren van Lando Norris en met racewinnaar Max Verstappen. Red Bull wist Mercedes echter strategisch slimmer af te zijn. 'We kregen Max niet makkelijk te pakken, maar we hebben Lando het vuur aan de schenen gelegd. En misschien als we net een iets slimmere beslissing hadden genomen in de eerste ronde pitstops, dan was het een nog spannender einde van de race geweest dan het al was', legt Allison uit.

Richten op de laatste paar races

Voor nu blikt Mercedes vooruit op de Grand Prix van Mexico aankomend weekend. 'Het is een hooggelegen circuit met ijle lucht waar het asfalt heel anders is dan waar we net zijn geweest', vertelt Allison. 'Zolang we de auto daar koel kunnen houden in de ijle lucht van het circuit in Mexico, denk ik dat we het redelijk zullen doen', voegt hij hieraan toe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws