Op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi wordt op zaterdag de laatste kwalificatie van 2023 verreden. Voordat het zover is, krijgen de coureurs en de teams in de derde vrije training nog een uur de tijd om nog wat nuttige informatie te verzamelen voor de kwalificatie en de race. Na een reeks late en vroege wedstrijden kan de Nederlandse kijker weer, net zoals tijdens de Europese GP's in de middag inschakelen voor de kwalificatie.
Een week geleden moest de Nederlandse kijker er op zondagochtend op tijd uit om niets van de liveactie in Las Vegas te missen, maar in Abu Dhabi zal dit niet nodig zijn. Op het Yas Marina Circuit wordt geracet onder de ondergaande zon, maar eerst wordt er op klaarlichte dag nog een laatste oefensessie, die voor een aantal coureurs nog van extra veel waarde is, worden afgewerkt. Wie niks wil missen van deze derde vrije training moet om 11:30u al voor de buis gaan zitten. De lampen voor Q1 zullen om 15:00u Nederlandse tijd op groen springen.
Ontevreden Verstappen toch favoriet?
Voor Max Verstappen en enkele andere coureurs was de baantijd op vrijdag beperkt tot slechts een half uur. De coureur van Red Bull Racing probeerde zoveel mogelijk te rijden, maar door de rode vlaggen, veroorzaakt door Carlos Sainz en Nico Hülkenberg, kon de Nederlander slechts zestien ronden rijden. Verstappen had echter geen moment een goed gevoel in de RB19 en na afloop klaagde hij over de balans van de auto. Waar hij zelf geen idee had hoe hij er voorstaat, daar wist Red Bull-adviseur Helmut Marko dat wel. Zijn goudhaantje liet vooral in de eerste sector veel liggen, een verhaal wat ook bevestigd werd door analist Laurence Barretto.
Uit de analyse van Barretto blijkt namelijk dat Verstappen ten opzichte van zijn ideale rondetijd drie tienden had laten liggen en met die drie tienden had de Nederlander de dag als snelste afgesloten. En dat in een bolide waar hij niet blij mee was. Verstappen geldt voor velen als de favoriet voor poleposition, al zal de drievoudig wereldkampioen zeker rekening moeten houden met Ferrari en mogelijk ook met McLaren en Mercedes.
Door de beperkte baantijd in de tweede oefensessie, konden de coureurs nauwelijks een racesimulatie afwerken. Daarnaast was het voor tien coureurs, waaronder Verstappen, pas de eerste training van de dag. Deze rijders werden in VT1 namelijk vervangen door rookies. Van de coureurs die wel wat meer ronden achter elkaar reden, kwam Daniel Ricciardo als sterkste uit de bus. Ook Leclerc deed een racesimulatie van vijf ronden, maar de Ferrari-coureur was langzamer dan en daarnaast deed de Monegask dit op gebruikte banden. Kortom: er is nog weinig bekend over de onderlinge verhoudingen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties