Honda heeft voor aankomend seizoen een bijzonder kleine krachtbron geleverd aan Red Bull Racing en AlphaTauri. Voorheen lukte dit de motorleverancier niet, maar voor het 2021-seizoen wisten ze dit toch voor elkaar te krijgen. In een video van The Race wordt geanalyseerd waarom het voor aankomend jaar gelukt is en waarom Honda's klantenteams na de testdagen nog steeds zeer enthousiast waren over het materiaal.
'Size zero was een filosofie die Honda nastreefde met haar eerste hybridemotor toen ze met McLaren weer deelnamen aan de Formule 1', zo opent Scott Mitchell, werkzaam voor het Britse medium, zijn analyse. In eerste instantie stond dit compactere pakket toe dat er op aerodynamisch gebied meer speling ontstond bij de bolide, maar het ging ten koste van de prestaties van de motor. Honda stapte van het idee af.
Voor 2021 hebben ze echter besloten deze filosofie weer aan te houden en hebben ze een motor ontwikkeld die zelfs kleiner is dan de size zero-versie die ze wilden produceren. En dat terwijl de 2021-motor betrouwbaarder is dan haar voorganger én meer vermogen biedt. Honda is dus twee stappen verder gegaan ten opzichte van haar eerdere model. Waar zitten de veranderingen precies?
De veranderingen in de Honda-motor zijn op diverse plekken in het motorblok te vinden. Zo zijn de cilinderkoppen verkleind, waardoor er ook minder ruimte nodig is voor de cilinders om te bewegen buiten de verbrandingskamer. Combineer dit met een compactere, lager gelegen nokkenas (camshaft, red.) en een andere hoek voor de kleppen van de verbrandingskamer, en je hebt relatief grote hoeveelheid ruimte bespaard aan de binnenkant van de bolide.
Waarom nu wel?
Waarom lukt dit nu wel en een paar jaar geleden niet? Mitchell: 'Het komt neer op dat ze nu meer ervaring hebben, progressie geboekt hebben met de motor en dat de ideeën uit de onderzoeksafdeling in Japan goed zijn.' De structuur waarmee Honda voor de dag kwam tot en met 2020 was uitgemolken, waardoor ze via een andere weg op zoek moesten naar tijdswinst.
Deze tijdswinst is er naar idee van de Japanse motorleverancier zelf dus gekomen. In de paddock wordt gesuggereerd dat Honda verwacht dat haar 2021-motor op hetzelfde niveau zit als de 2020-versie van Mercedes. De enige manier waarop Red Bull er dus daadwerkelijk op vooruit gaat is wanneer Mercedes geen vooruitgang geboekt heeft - en dat is best onwaarschijnlijk. Toch is men tevreden met de stap die gezet is, deze grote stap houdt namelijk ook in dat de achterstand naar de regerend wereldkampioenen alleen nog bepaald wordt door wat men in Brixworth aan pk's gewonnen heeft afgelopen winter.
Honda én Red Bull tevreden de testdagen uit
Het optimisme dat in de Red Bull-Honda-garages heerst, bleek gedurende de testdagen niet ongegrond. Het grootste risico dat Honda namelijk loopt met haar nieuwe versie van de motor is dat de compacte verpakking haar klanten aan betrouwbaarheid gaat kosten. En daar lijkt het na het testweekend op Bahrain International Circuit in ieder geval niet op.
'Een temperatuur van 34 graden in Bahrein is waarschijnlijk het warmste weer wat het team dit jaar tegen gaat komen, en Red Bull ervoer geen problemen', weet Mitchell. Alleen AlphaTauri kende lichte problemen met de krachtbron en die hadden te maken met een kalibratieprobleem met de ERS. Vandaar dat de werknemers van de Oostenrijkse renstal, ook na de testdagen, goed gemutst voor de camera's verschenen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties