Hoe het budgetplafond invloed had in Monaco: 'Behoorlijk beperkt in wat we kunnen doen' Formule 1
Formule 1

Hoe het budgetplafond invloed had in Monaco: 'Behoorlijk beperkt in wat we kunnen doen'

Hoe het budgetplafond invloed had in Monaco: 'Behoorlijk beperkt in wat we kunnen doen'

Waar teams in voorgaande seizoen voordat het budgetplafond van kracht was voor Monaco speciale updates brachten, was daar dit jaar niks van te zien. Zo heeft het budgetplafond de Formule 1-teams gedwongen te bezuinigen op de ontwikkeling van gespecialiseerde onderdelen die misschien maar op één circuit worden gebruikt.

Dat er een budgetplafond in de Formule 1 is was duidelijk te zien in Monaco, waar de teams, afgezien van wat aanpassingen aan de remleidingen, geen extra aero-onderdelen hadden toegevoegd. De meeste teams hebben alleen de stuurgeometrie aangepast, die traditioneel nodig is om auto's de haarspeldbocht door te helpen. Het gebrek aan aanpassingen aan de aerodynamica had te maken met de strengere carrosserieregels van dit jaar, maar het was ook een gevolg van het budgetplafond, waarbij de teams hun beperkte middelen liever besteden aan ontwikkelingen die op een groter aantal circuits voordeel opleveren.

Auto's behoeven kleinere draaicirkel in Monaco

'Het wordt me misschien niet in dank afgenomen door het bestuursorgaan, maar het is wel heel erg de regelgeving', zei Red Bull Racing hoofdingenieur Paul Monaghan. 'We zijn behoorlijk beperkt in wat we kunnen doen. En de afwezigheid van modulariteit maakt het erg duur om de kleine dingen te doen die we vroeger deden met allemaal winglets, gurneys aan de voorvleugel, dat soort dingen. Het is niet praktisch, het is niet lonend. En door de regelgeving die ons bindt aan de precieze geometrie, is het erg duur', zo vervolgt hij.

Om de auto's door de haarspeldbocht te krijgen moeten de teams een kortere draaicirckel creeeren en dat is nog niet zo makkelijk. 'Ik zou niet zo snel het extra stuurslot bagatelliseren, het is een verre van triviale onderneming. We moeten de draagarmpickups volgens de voorschriften in het wiel plaatsen, dus je kunt niet zomaar een langere stuurarm maken, je kunt dit soort dingen niet doen om te proberen de vergrendeling te krijgen. Het is dus een vrij grote onderneming om de draaicirkel te creëren die voor Monaco nodig is.'

Remkoeling van belang in Monaco

Wat betreft Red Bull en anderen die herziene remleidingen meenemen naar Monaco, gaf Monaghan toe dat ze later in het seizoen ook elders van pas zouden kunnen komen. 'Nogmaals, het is een grote en dure onderneming', zei hij. 'Ik denk dat als je naar Hongarije of Singapore kijkt, dat het kennis en mogelijk onderdelen zijn die we meenemen naar die specifieke evenementen. Waar anders hebben we misschien de hoge remkoeling nodig? Spielberg en Baku zouden we waarschijnlijk aankunnen met een iets andere regeling. Waarschijnlijk Hongarije en Singapore, daar moet je echt je geluk beproeven. En Singapore in het bijzonder', aldus de Red Bull ingenieur.

AlphaTauri doet niet meer dezelfde investeringen voor Monaco

Technisch directeur Jody Egginton van AlphaTauri was het ermee eens dat het budgetplafond van invloed was op het gebrek aan nieuwigheden in Monaco, terwijl hij erkende dat er de laatste jaren minder circuitspecifieke updates zijn geweest. 'Ik denk dat het een aantal factoren zijn', zei Egginton. 'Veel mensen, inclusief wijzelf, hebben een hoge downforce vleugel gemaakt voor Barcelona. En dat is ons hoge downforcepakket. Dat is waar we staan. Dus er zat voor het moment niets anders op. Misschien kijken we nog eens voor Hongarije.'

'En dan de besturing, het is een gegeven, je hebt om het te doen en waarschijnlijk wat odds and ends op remkanalen geassocieerd met dat. Je ziet aan de ene kant dat het iets te maken heeft met het budget. Maar als ik terugdenk aan de afgelopen drie, vier jaar, kan ik me niet herinneren dat we ons echt op iets groots hebben geconcentreerd voor Monaco, niet zoals vroeger, toen we allerlei dingen op de auto hadden gemonteerd. Waarschijnlijk was het voor ons, dat is ons pakket, dat is wat het is, we denken dat het een competitief pakket is voor dit evenement. Dus we voelden niet de behoefte om verder te gaan en alles wat nieuw is, is specifiek voor Monaco', aldus Egginton.

Aston Martin over Monza

Aston Martin-baas Mike Krack maakte de intrigerende opmerking dat teams goed zullen moeten nadenken over de ontwikkeling van een speciaal low-drag pakket voor de Grand Prix van Italië. 'We hebben een constante kostenmonitoring, net zoals we een aerodynamische monitoring hebben of elke andere vorm van monitoring die je hebt', zei Krack. Dus we hebben een heel goed overzicht, week na week, waar we staan, in termen van wat we uitgeven, en wat de kosten zullen zijn. En voordat we beslissen over een nieuw, zeg bijvoorbeeld een Monza-pakket, of Monza-vleugel, weten we wat ons dat kost, en weten we hoeveel geld we overhouden, als we het halen. We hebben natuurlijk wat marge voor crashes en dat soort dingen. Ik bedoel, als we het Melbourne-pakket elk weekend herhalen, dan doen we het Monza-pakket niet', aldus Krack.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws