Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, legt uit het doel van de pitstop van Lewis Hamilton in Monaco helemaal geen undercut op Max Verstappen was. Mercedes had namelijk niet verwacht dat Red Bull de Nederlander gelijk na Hamiltons pitstop ook naar binnen zou roepen. De ingenieur legt uit dat Mercedes eigenlijk hoopte George Russell wat te kunnen beschermen met Hamiltons pitstop, maar dat dat plan uiteindelijk averechts werkte.
De Mercedes-coureurs eindigden in de smalle straten van Monte Carlo op dezelfde plekken als waar Russell en Hamilton de race begonnen: P5 en P7. Heel even leek het erop dat Mercedes nog een undercut probeerde te plaatsen met Hamilton op Verstappen, die op P6 rondreed. Volgens Shovlin was daar echter geen sprake van. 'We dachten nooit dat we een undercut op Max konden plaatsen', aldus Shovlin, in de Mercedes Race Debrief. De Mercedes-ingenieur legt uit dat zijn team niet had gedacht dat een undercut zou werken, omdat ze niet verwachtte dat Red Bull ook de pits in zou gaan.
'Als wij stoppen, wat we konden doen omdat er niemand direct achter ons zat, dan zouden zij (Red Bull, red.) niet automatisch ook stoppen, alleen als zij een venster hadden om ons voor te blijven', legt Shovlin uit. 'Waar we op hoopten was dat Lewis (na de pitstop, red.) het gat naar Max weer kon dichtrijden, en dat Max dan niet was gestopt en nog op een gebruikt setje banden stond. Dan had Lewis druk op Max kunnen uitoefenen. We dachten niet dat dat het verdere verloop van de race al te veel zou veranderen, maar als George moeite zou hebben gehad om de finish te halen, hadden we hem zo kunnen beschermen.'
Shovlin geeft toe dat het uiteindelijk misging in de communicatie naar Hamilton, en dat de zevenvoudig wereldkampioen niet goed werd verteld om een snel rondje te rijden tijdens zijn out-lap. 'Het gedeelte dat uiteindelijk minder goed ging, was dat we Lewis niet hadden verteld om hard te rijden op zijn out-lap. Hierdoor kon Max ook een vrije pitstop maken, en vervolgens weer snel achter George terechtkomen, en voor (Hamilton, red.) blijven. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat Max op een nieuw setje (banden, red.) achter George stond. Dat was niet ideaal, maar George liep niet echt het risico om zijn plek te verliezen. Dat was wel een moment in de race waar we het beter hadden moeten aanpakken, en waar we beter hadden moeten communiceren.'
Mercedes verwacht wel wat problemen in Canada
De Mercedes-ingenieur kijkt ook alvast even vooruit naar het volgende Grand Prix-weekend in Canada, en hoopt dat het Duitse team vooral het huidige momentum kan vasthouden. 'We zijn echt bezig met het gat naar voren te overbruggen. We moeten nog wel op hetzelfde niveau komen als de andere teams (Red Bull, Ferrari en McLaren, red.), maar we waren soms al dichtbij in de kwalificaties', ziet Shovlin het positief in. 'Maar we willen nog meer die kant op (vooraan het veld, red.), en we hebben wat kleine upgrades daarvoor.'
Toch verwacht de Britse ingenieur wel dat Mercedes met een aantal problemen te maken krijgt op het circuit in Montréal. 'Betreffende de baan zelf (bij de Grand Prix van Canada, red.): daar hebben we waarschijnlijk dezelfde problemen met de graining die we ook in Monaco hadden, maar het verschil met Montréal is dat we daar niet langzaam kunnen rijden. Dan wordt je natuurlijk ingehaald.' Shovlin weet daarom wat Mercedes te doen staat, voordat de Formule 1 naar Canada verhuist: 'Als we goede pace kunnen hebben in de bochten, kunnen we hopelijk op het momentum voortbouwen en onze recente kwalificatieresultaten verbeteren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties