Hoe de FIA door eerdere schandalen het toelatingsproces van Andretti mogelijk nietig verklaart Formule 1
Formule 1

Hoe de FIA door eerdere schandalen het toelatingsproces van Andretti mogelijk nietig verklaart

Hoe de FIA door eerdere schandalen het toelatingsproces van Andretti mogelijk nietig verklaart

Op 5 januari maakte Andretti bekend de handen ineen te hebben geslagen met Cadillac om toe te treden tot de Formule 1. Daarmee doet de Amerikaanse formatie een poging om het elfde Formule 1-team op de grid te worden. Zo’n aankondiging is echter makkelijker gezegd dan gedaan, bij het proces komt vanzelfsprekend aardig wat kijken. Hoe ziet het toelatingsproces van een Formule 1-team eruit en waarom stuit Andretti nou op zoveel tegengas? F1Maximaal zocht het uit.

Twee iconische Amerikaanse namen hebben onlangs bekendgemaakt samen te gaan werken om binnen een aantal jaren op de Formule 1-grid te verschijnen. Het team Andretti-Cadillac zou dan het elfde Formule 1-team moeten worden. FIA-President Mohammed Ben Sulayem juicht het alleen maar toe, terwijl de huidige Formule 1-teams niet zo enthousiast waren. Volgens hen moet het kampioenschap stabiel en transparant blijven, en die waarden kunnen door de komst van de Amerikaanse formatie verstoord worden. Zo ver is het vanzelfsprekend nog niet, Andretti-Cadillac moet eerst door het toelatingsproces komen.

Solliciteren bij de FIA: ‘Expression of Interest’

Als de FIA openstaat voor de intrede van nieuwe teams, dan opent de FIA een periode waarin geïnteresseerde teams een aanvraag kunnen indienen om het proces van toelating te starten. Hierbij kunnen de geïnteresseerden een ‘expression of interest’ (EOI) indienen om uit te leggen dat ze interesse hebben om deel te nemen aan de koningsklasse en wat ze kunnen toevoegen aan de Formule 1, naast de tien teams die er nu al bestaan.

Het indienen van de EOI wordt gezien als de eerste stap in het proces van de toelating van een nieuw team. De FIA opende de mogelijkheid om een EOI in te zenden op 2 januari 2023, wat de tweet op de officiële pagina van Ben Sulayem benadrukte. Andretti-Cadillac was er dus gauw bij, drie dagen later lag hun sollicitatie om mee te doen in de koningsklasse al bij de FIA op de deurmat. Het team moet ook bereid zijn om het inschrijfgeld te betalen, wat 200 miljoen dollar bedraagt.

Gekeurd worden door de FIA

Nadat een team is geselecteerd door de FIA, wordt het op een aantal punten beoordeeld:

  1.  Ervaring en mankracht.
  2.  De beoordeling van de FIA dat de kandidaat waarde kan toevoegen aan het Formule 1-kampioenschap.
  3.  Het technische vermogen en middelen van de kandidaat.
  4.  Het financiële vermogen van de kandidaat om het deelnemen op een competitief niveau te realiseren.
  5.  De bevestiging dat de kandidaat de reglementen heeft gelezen, begrepen en mee akkoord gaat namens iedereen die mee zal doen aan het kampioenschap.

Als een team voldoet aan alle criteria, dan kan het team dus toegelaten worden tot de Formule 1. Om mee te doen aan races moet een team vanzelfsprekend, net als de huidige teams, een bolide kunnen bouwen die voldoet aan de reglementen en veiligheidsstandaarden, en dus de zogeheten ‘crash test’ doorstaat.

Formule 1-journalist Gary Anderson beschreef bij de The Race hoe deze tests eruitzien. “De FIA-crashtests testen elk aspect wat er kan gebeuren tijdens een ongeluk en coveren acht onderdelen: de survival cell frontale botsingstest, rolstructuurtests, survival cell belastingtests, zijdelingse botsingsstructuur, frontale botsingsstructuur, achterste botsingsstructuur, stuurkolombotsingstest en zelfs een hoofdsteunbelastingstest.” Als de bolide van een nieuw team de crashtest doorstaat, is het gereed om deel te nemen aan de Formule 1.

Waarom bedraagt het inschrijfgeld 200 miljoen dollar?

Een entry fee van 200 miljoen dollar klinkt wellicht wat controversieel. Het kan teams ook demotiveren om toe te treden tot de koningsklasse. De FIA beargumenteert dat dit niet het geval hoeft te zijn, want op deze manier probeert de Formule 1 een competitief en gelijkwaardig kampioenschap te behouden.

Het inschrijfgeld van een nieuw team wordt verdeeld onder de huidige teams met het idee om het inkomensverlies te helpen compenseren. Zij hebben immers al veel geïnvesteerd in de Formule 1. Daarnaast is het ook een maatstaf. Een nieuw team moet bewijzen dat ze serieus zijn in hun plannen om op de grid te komen en bij te dragen aan het huidige kampioenschap. Ook kan een nieuw team hiermee een blijk geven van een stabiele investeringscapaciteit in de Formule 1.

Nog een team erbij, waar ligt de grens voor de FIA?

Terwijl er dus plannen zijn om een elfde team te laten intreden, Andretti-Cadillac, is ook het Aziatische Panthera Team Asia F1 bezig om een poging te doen tot intrede in de Formule 1. Dat zou betekenen dat er mogelijk twaalf teams op de grid komen, en er in de toekomst wellicht 24 bolides de races gaan verrijden. De FIA heeft echter een grens getrokken bij 26 auto’s.

Artikel 8.6 van het FIA-wetboek beschrijft namelijk: “Er zullen niet meer dan 26 auto's worden toegelaten tot het kampioenschap, waarvan er twee worden ingeschreven door elke deelnemer.” In totaal kunnen er dus dertien teams deelnemen aan de Formule 1, maar zover is het nog niet. Voordat Andretti-Cadillac dus definitief op de grid kan verschijnen, moeten ze aan aardig wat dingen voldoen, en dat proces neemt tijd in beslag.

De laatste keer dat een team toetrad tot de Formule 1 was in 2016, dat was namelijk Haas. Haas diende in 2014 een EOI in, waarbij Haas-eigenaar Gene Haas zijn plannen bekend maakte om deel te nemen aan de Formule 1. Aan het einde van het 2015-seizoen presenteerde de Amerikaanse renstal hun bolide, en nam het deel aan de testdagen voorafgaand aan het 2016-seizoen. In januari van 2016 bevestigde Haas dat de bolide de verplichte FIA-crashtests had doorstaan, waardoor ze vanaf dat jaar officieel konden deelnemen aan de Formule 1.

Geld regeert ook in F1

Andretti Autosport lijkt aan alle bovenstaande criteria te voldoen. Dan zou je zeggen: alles is in kannen en kruiken, en binnen de kortste keren zien we een elfde Formule 1-team op de grid. Momenteel lijkt een definitieve intrede, ondanks de officiële expression of interest, nog net zo ver weg als een aantal maanden geleden. De huidige teams in de koningsklasse van de autosport proberen namelijk met man en macht voor deze intrede te gaan liggen. ‘Money is the root of all evil’, zegt men wel eens en dat zal bij Andretti ook wel zo voelen.

De huidige Formule 1-teams willen namelijk de prijzenpot niet met nog een team delen. Dat maakte ook de teambaas van Red Bull Racing, Christian Horner, weer duidelijk. Ben Sulayem reageerde daar ook enigszins verbolgen over tegenover Motorsport.com. ‘Ze zeggen wellicht: oh, ze pakken ons stukje van de taart. Ja, dat klopt, maar wat wil je dan? Vijf teams uit de sport schoppen, zodat je dan meer geld krijgt?’ Uiteindelijk is maar één vraag echt van belang: wordt de mening van de FIA überhaupt nog serieus genomen?

Geloofwaardigheid FIA krijgt klappen te verwerken

De FIA en de FOM lijken na de laatste uitingen van beide partijen steeds meer lijnrecht tegenover elkaar te staan. Het bestuursorgaan heeft de commerciële rechten immers uit handen gegeven, maar dat leek Ben Sulayem even vergeten te zijn toen hij Twitter aanslingerde afgelopen week. De president van de FIA besprak immers de waarde van de sport, aangezien enkele Saoedische investeerders wel trek hadden in een overname van de koningsklasse. Daar had Ben Sulayem echter niets over te zeggen en daar werd de president ook op gewezen door Liberty Media. De woorden aan het adres van de Emirati waren ook niet mals.

Dit ‘schandaal’ trapt vooral tegen het zere been van Liberty Media, maar een FIA-president heeft ook zeker wel voor hetere vuren gestaan, al was dat door eigen doen. Max Mosley zou namelijk betrokken zijn geweest bij een seksschandaal in zijn tijd als FIA-president. Het feit dat Mosley graag experimenteerde, was nog niet eens het grootste probleem, maar het seksfeest waar de Brit bij betrokken zou zijn, had naar verluidt Nazi-ondertonen. Dat bracht het seksleven van Mosley in de spotlights. Ondanks dat Mosley de rechtszaak van de News of the World won, aangezien hij kon aantonen dat er geen Nazi-thema was, was de schade al aangericht.

Onder het nieuwe bewind van Jean Todt werd ook het idee van meer teams en een gelijker speelveld steeds meer naar de achtergrond gedrukt. Enkele renstallen deden toch alleen maar mee voor spek en bonen. Denk daarbij aan Caterham dat in zijn korte bestaan tussen 2012 en 2015 welgeteld nul punten bij elkaar sprokkelde. Die situatie wilden de FOM en de FIA zien te voorkomen. Vandaar dat er al een tijdje ‘maar’ tien teams op de grid te vinden zijn. Gezien de recente geschiedenis is het dan ook niet zo vreemd dat teams als Mercedes en Red Bull Racing tegen een mogelijke intrede van Andretti zijn. Ze willen waarde op tafel zien. Daarnaast heeft Ben Sulayem het vertrouwen in de FIA eigenhandig geschaad door zijn recente tweets en dat zal mogelijk doorsijpelen in het toelatingsproces van nieuwe teams.

Door: Shanna Lutgert en Mike van Weert

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws