Voormalig F1-wereldkampioen Damon Hill denkt dat het nadelig is voor Red Bull Racing dat ze alles wint, omdat de strevende emotie om beter te worden en de concurrentie in te halen dan niet aanwezig is. Volgens Hill kan het team blij zijn met haar fantastische start van het seizoen, maar hij vraagt zich af waar de motivatie is om te verbeteren.
Red Bull verkondigde na haar zeer succesvolle 2023-seizoen dat ze niet verwacht het in 2024 te gaan herhalen. Zowel Max Verstappen als Sergio Pérez en Christian Horner gaven aan dat de concurrentie waarschijnlijk veel dichterbij zou komen, maar daar lijkt tot nu toe nog geen sprake van te zijn. De Oostenrijkse renstal pakte een één-twee finish in Bahrein en in Jeddah, en de concurrentie maakte geen schijn van kans. Het lijkt erop dat Red Bull verder gaat waar ze in 2023 was gebleven. 'Een auto die is ontworpen voor een kampioenschap, zal op elk circuit of oppervlak werken', zegt Hill in de F1 Nation-podcast.
'Het is net een schoonmaakproduct, het reinigt alle oppervlakken, en het maakt niet uit waar je het op gooit', lacht de Brit. Red Bull heeft in Saoedi-Arabië slechts een punt laten liggen, namelijk het punt voor de snelste raceronde. Die ging naar Charles Leclerc. Voor de rest heeft het team van de drievoudig wereldkampioen alle punten opgeëist. 'Het is leuk als je je seizoen en je constructeurskampioenschap kunt beginnen met een één-twee, dus het team voelt zich geweldig', gaat Hill verder. 'Maar het is vrij moeilijk om die drive om te streven te vinden, want wanneer je tweede wordt of verslagen wordt, vind je dat niet zo leuk. Dan wil je die situatie veranderen en is daar veel motivatie voor.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Waar is die motivatie?'
Naar het idee van Hill is er voor een dominant team als Red Bull niet veel meer om voor te streven, omdat ze toch elke keer wint. 'Maar wanneer je wint, dan... Ik weet dat ze nog steeds heel hard zullen proberen om te verbeteren en kleine winsten te behalen, omdat dat moet. Maar tegelijkertijd, waar is de motivatie?' vraagt Hill zich af. 'De enige motivatie is dat als je over je schouder kijkt en je ziet dat niemand je gaat inhalen, dan kan je bijna met vakantie gaan', zegt de wereldkampioen van 1996.
Velen vinden het opvallend dat er nu zoveel kritiek op de dominantie van Red Bull is, terwijl Mercedes het dominante team was bij het ingaan van het hybride tijdperk. De dominantie van de Duitse renstal duurde maar liefst zeven jaar, en aan het begin van de eeuw was Ferrari alleenheerser. Er wordt verwacht dat de regelwijziging van 2026 weer een hoop gaat veranderden. In het 2025-seizoen zal de focus voornamelijk op het jaar erop liggen, om de auto's klaar te stomen voor een nieuw tijdperk. Tot dan zien velen het somber in voor de concurrentie van Red Bull.
Wat denk jij? Laat het weten in de comments! Nog geen account? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties