Johnny Herbert sluit niet uit dat Ferrari dit weekend meer onderdelen gaat vervangen bij Carlos Sainz. De Spanjaard krijgt een gridstraf van tien plekken wegens het wisselen van zijn Control Electronics, en als hij dan toch teruggezet wordt, kan Ferrari in principe 'gratis' meerdere onderdelen wisselen. In Oostenrijk begaf zijn motor het namelijk, en er wordt vermoed dat meerdere onderdelen daardoor schade opgelopen hebben.
Herbert gaat bij Sky Sports F1 in op het feit dat de Ferrari-rijder tien plekken teruggezet wordt dit weekend. 'Het zou erg logisch zijn om meer onderdelen te wisselen', aldus de analist. 'Ferrari weet dat ze snel zijn en goed door het veld heen kunnen snijden', zo luidt de beargumentering van de Engelsman. Introduceert Ferrari nog meer nieuwe onderdelen bij Sainz dan kan hij nog verder naar achteren zakken, maar met de snelheid die ze op vrijdag vertoonden, is een strakke inhaalrace zeker niet onmogelijk.
Waarom zou het logisch zijn voor Ferrari om in één keer een heel pakket aan motoronderdelen te wisselen? Als ze alles zouden vervangen, zouden ze in theorie vijftig plaatsen in moeten leveren, maar verder naar achteren dan de twintigste plek word je in praktijk uiteraard niet gezet. Alle onderdelen die gewisseld worden na de twintig gridplekken kunnen dus gezien worden als 'gratis' wissels.
Sainz vindt vorm
Sainz maakt de laatste weken indruk op Herbert, die zelf jarenlang uitkwam in de koningsklasse: 'Ik denk dat hij nu meer gewend is aan de auto. Aan het begin van het jaar had hij het lastig, maar nu oogt hij veel gelukkiger', zo belicht hij de Madrileen. Naarmate het seizoen vordert, lijkt Sainz het gat naar collega Charles Leclerc te verkleinen.
Toch heeft de Monegask nét dat extra talent dat je nodig hebt om je collega keer op keer achter je te laten. Herbert: 'Leclerc kan elke ronde maximaliseren. Sainz presteert echter zeker beter dan aan het begin van het jaar. Dat is erg belangrijk voor Ferrari, want zij moeten twee coureurs aan de voorkant van de grid te hebben.'
Om daarvoor te zorgen trekt Ferrari geen van beide coureurs voor. Althans, dat denkt de analist: 'Ze werken er hard aan om ervoor te zorgen dat beide heren zich comfortabel voelen in het materiaal. Ze weten dat de coureurstitel belangrijk is, maar ook de constructeurstitel vergeten ze niet. Voor mij blijft het binnen Ferrari wel Leclerc die nét betere prestaties levert.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties