Lewis Hamilton vindt het tegenstrijdig dat Formule 1-auto's zwaarder worden, terwijl de sport tegelijkertijd duurzamer wilt worden. Volgens de Mercedes-coureur zouden de auto's juist lichter moeten worden om de benodigde brandstof en energie voor een race te drukken. In een tijd waarin de beschikbare hoeveelheid brandstof al beperkt is door de reglementen lijkt de mening van Hamilton weinig logica te bevatten. Of heeft de zevenvoudig wereldkampioen toch gelijk met zijn uitspraken?
Over het wederom zwaarder worden van de F1-auto's in 2022 zei Hamilton: 'Ik begrijp niet waarom we nu naar zwaardere auto's gaan. Het strookt niet met de wens om duurzamer aan de slag te gaan. De organisatie wil heel graag zuiniger zijn op het milieu, maar je hebt juist meer energie nodig om de zware auto's vooruit te krijgen. De ontwikkeling van zwaardere auto's is dus krom. Voorheen hadden we auto's die een stuk lichter waren. Ze waren ook een stuk kleiner, waardoor we veel beter konden racen en manoeuvreren op de baan.'
Reglementaire grenzen
In eerste instantie lijkt Hamilton de plank mis te slaan. Hoe zwaar de auto's ook zijn, volgens de reglementen zal de hoeveelheid te verbruiken brandstof elke race hetzelfde zijn. Artikel 30.5 van het sportreglement beperkt het brandstofverbruik van een auto tijdens een officiële race tot een maximum van 110 kilogram. Ook de chemische samenstelling van de brandstof wordt beperkt, namelijk door artikel 19. Het definieert de energiedichtheid van de toegestane F1-brandstof. De maximale hoeveelheid energie die het ERS-systeem gedurende een ronde mag leveren, is eveneens gereguleerd.
Het energieverbruik zal dus in de basis niet veranderen door een hoger gewicht zolang de bovengenoemde reglementen geldig blijven. De coureurs zullen wel meer moeten gaan besparen, wat een tragere racesnelheid oplevert. Zeker ten opzichte van de tijden die dan in de kwalificatie worden verreden zal het verschil merkbaar zijn. Tegelijkertijd zullen de teams het brandstofverbruik van de motor iets moeten terugschroeven. Al zal dit weer verschillen per race. Het racetempo zal dus iets lager liggen, maar het brandstofverbruik blijft nagenoeg hetzelfde.
Verbruik en gewicht
Het antwoord op de zorgen van Hamilton lijkt dus best simpel te zijn. Alleen Hamilton weet als ervaren coureur al te goed hoe de Formule 1 in elkaar steekt en doelt met zijn woorden wellicht op iets groters. Want hoewel het energieverbruik dus wordt gereguleerd, is het geen gegeven dat het maximaal toegestane verbruik kan worden aangepast. Hiermee bedoelen we niet dat de F1 simpelweg het maximaal toegestane brandstofverbruik zou moeten verlagen. Alhoewel, als de auto's lichter zouden worden, kan dat best een goede keuze zijn.
De grootte van het gewicht van een object beïnvloed namelijk op directe wijze de hoeveelheid energie die nodig is om dat object binnen een specifieke tijd een vooraf bepaalde afstand te laten overbruggen. Bij een zwaarder wordende auto zal er dus meer tijd of meer energie nodig zijn om een raceafstand af te leggen. Een lichtere auto zou daarentegen minder tijd of energie nodig hebben om dezelfde afstand af te leggen. Wil de Formule 1 duurzamer worden en dus minder brandstof verbruiken, dan is het lichter maken van de auto's een reële optie. Dan kan de sport namelijk zijn fenomenale snelheden behouden.
Waarom F1-auto's zwaarder worden
Het lijkt dan een no-brainer te zijn, de Formule 1 zou per direct de auto's lichter moeten maken. Echter, zo gemakkelijk is de kwestie niet. Anders had de organisatie allang stappen ondernomen. De redenen voor het keer op keer zwaarder worden van de auto's (bijna 150 kilogram ten opzichte van de laatste V8-auto's in 2013) zijn in verschillende aspecten van de bolides te vinden.
Allereerst zijn de hybride-pakketten die sinds 2014 gebruikt worden relatief gezien vrij zwaar. Niet per se alleen de elektromotoren, maar vooral de energieopslag brengt een flink gewicht met zich mee. Het idee achter deze systemen is natuurlijk dat het een stap is richting volledig duurzame auto's. Daarom zou het tegenstrijdig zijn als de Formule 1 deze techniek de prullenbak in zou werpen om de auto's lichter en dus minder brandstof-slurpend te maken.
Daarnaast is de veiligheid van F1-auto's verbeterd en dat brengt wederom gewicht met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de toevoeging van de halo in 2018. Ook dit zal de Formule 1 niet zomaar gaan afschalen, om alle logische redenen. Tot slot zijn er een aantal discutabele gewichtsverhogingen geweest. Denk hierbij aan het verbreden van de auto's in 2017 en het instellen van een minimumgewicht voor coureurs.
Het gelijk van Hamilton
Heeft Hamilton dan gelijk wanneer hij zegt dat zwaardere auto's tegen het principe van verduurzaming in gaan? Eigenlijk wel, alleen is er weinig wat hieraan gedaan kan worden zolang men de huidige veiligheidsbasis, balans en aandrijflijn wil behouden. Bijna alle maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen, waren nodig om de Formule 1 vooruit te helpen, op de verbreding van de auto's na wellicht. Het zou goed zijn als de auto's ooit weer lichter kunnen worden, maar de kans is klein dat Hamilton dat als actief F1-coureur nog zal kunnen meemaken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties