'Hamilton moet zich realiseren dat grote rivaal het beter deed tijdens de race' Formule 1
Formule 1

'Hamilton moet zich realiseren dat grote rivaal het beter deed tijdens de race'

'Hamilton moet zich realiseren dat grote rivaal het beter deed tijdens de race'

Auto, Motor und Sport ziet dat de Franse GP van een van de saaiste races tot kraker is gepromoveerd. Met een enerverend gevecht tussen de titelkandidaten, veel inhaalacties en lastige omstandigheden, waren alle ingrediënten voor een spannende race aanwezig. Een sterke Max Verstappen troefde zijn concurrent voor de titel, dankzij een ijzersterke strategie, af en deelde zo een tik uit aan Mercedes. Ook wordt de rol van Sergio Perez uitgelicht, omdat hij een belangrijke rol speelde op strategisch gebied voor Red Bull.

De race verliep zonder problemen of ongelukken, waardoor er geen cadeaus werden uitgedeeld. De tweede rijders speelden een belangrijke rol op strategisch gebied. Zo bleef Sergio Perez zeer nuttig in het 'pitwindow' van Mercedes, waardoor de wereldkampioenen niet nog eens de succesvolle strategie van Spanje en Hongarije konden toepassen. 'Zonder hem zou het heel lastig zijn geworden om de winst te pakken', zo gaf Helmut Marko aan. De angst bij Mercedes was te groot, dat ze het niet aandurfden om een van de rijders op een tweestopstrategie te zetten. De Mercedes kroop namelijk over de rechte stukken en moest het op topsnelheid flink afleggen tegenover de snelle Red Bull. Het verschil in topsnelheid liep op tot wel 16 km/h.

Technische verschillen

In de kwalificatie bleek de Red Bull van Verstappen nog de snellere, maar in de race leken de teams gelijkwaardig. Teambaas Toto Wolff meende zelfs dat Mercedes een tikkeltje sneller was in de race. Dat was te zien in het feit dat Hamilton in de eerste stint een gaatje kon trekken naar Verstappen, en in de tweede stint goed kon volgen. Christian Horner denkt dat de W12 minder last had van de wind, omdat Red Bull koos voor minder vleugel bij de afstelling. Ondanks dat Red Bull met minder vleugel reed, genereerde de RB16B toch veel neerwaartse druk door de vloer. Ook de nieuwe Honda-motor zorgde voor een voordeel. 'Ons motorvoordeel is weg', zo vertelde Wolff na de race. Ook tekende Red Bull protest aan over de flexibele voorvleugel van Mercedes. De klappen vielen dit weekend aan Duitse kant.

Geen extra punt voor Bottas 

Bottas had op het eind de ruimte om nog een WK-punt bij Verstappen weg te halen, maar deed dit niet. Mercedes rekende namelijk op een straf voor Perez, maar die kwam er niet. Zelfs als er een straf van 5 seconden was gekomen, had dit geen verschil gemaakt, aangezien de Fin op 5, 807 seconden achterstand finishte. Zo had Mercedes toch beter Bottas binnen kunnen halen om nog een punt weg te snoepen bij Verstappen, zo concludeert AMuS. Perez kreeg geen straf omdat de inhaalactie al was beëindigd toen hij de baan verliet. De Mexicaan gaf na de race aan alleen wat extra ruimte te hebben gelaten, om een botsing met Bottas te voorkomen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws