Windsor looft: 'Verstappen voerde de pitstopfases absoluut perfect uit' Formule 1
Formule 1

Windsor looft: 'Verstappen voerde de pitstopfases absoluut perfect uit'

Windsor looft: 'Verstappen voerde de pitstopfases absoluut perfect uit'

Max Verstappen is waarschijnlijk mede voor de tweestopper gegaan in Frankrijk om een klapband-scenario zoals in Baku te voorkomen, oordeelt Peter Windsor. Red Bull Racing zou geen goed beeld van de levensduur van de banden hebben gehad en het team wilde daarom geen risico nemen. De één-stop-strategie van Mercedes zou een reactie op de keuze van Red Bull zijn geweest.

In Baku kreeg Verstappen een klapband met slechts een aantal ronden te gaan in de race. De Nederlander zei na de vergadering met Pirelli afgelopen weekend dat hij nog steeds niet genoeg duidelijkheid had gekregen over de oorzaak van het lek. Windsor denkt dat Red Bull voor de start van de Franse GP nog steeds enigszins in het duister tastte en een tweestopper zou voldoende zekerheid hebben gegeven met de levensduur van de banden.

'Het kan zijn dat Red Bull voor de tweestopper heeft gekozen vanwege het dramascenario in Baku', vertelt de journalist op zijn YouTube-kanaal. 'Het team wist niet hoelang de banden mee zouden kunnen gaan en daarom wilde het geen risico nemen. Tegelijkertijd voorspelde Mercedes dit misschien al. Ze wisten dat Red Bull het betere pakket had, dus ze moesten wel voor de éénstopper gaan. Allemaal vanwege de race in Baku.'

Verstappen sterk met de pitstops

De tweestopper gaf Red Bull alleen geen zekerheid van de overwinning. Verstappen vond pas in de voorlaatste ronde een mogelijkheid om Lewis Hamilton te passeren. De rondetijden voor en na de pitstops waren cruciaal volgens Windsor. 'Als je de in- en outlaps van Verstappen en Hamilton bij de eerste pitstops vergelijkt, zie je dat Max 2.5 seconden won ten opzichte van Lewis. Dat was allemaal te danken aan Verstappen. Hij deed het ongelooflijk goed op de koude banden.'

De tweede pitstop van de Nederlander verliep nog beter. De inlap was nog eens anderhalve seconde sneller dan bij de eerste pitstop. 'Het pit-werk van Red Bull verdient een klein applausje, maar Verstappen verdient het evengoed. Hij heeft het absoluut perfect uitgevoerd. Die in- en outlaps wonnen hem de race.


Red Bull wint met topsnelheid

Na de race zei Hamilton dat de hogere topsnelheid van de Red Bull RB16B een belangrijke oorzaak was van het verliezen van zijn overwinning. De verschillen waren klein, maar volgens Windsor liet het goed zien waar het pakket van Red Bull een voordeel had op dat van Mercedes. Dat voordeel zou de komende twee Grands Prix nog iets groter kunnen zijn, als de Formule 1 naar de Red Bull Ring in Oostenrijk afreist.

'Het lag aan de verschillen in rake, dus hoe groot de hellingshoek van de auto is', legt Windsor uit. 'Red Bull rijdt met een hogere rake dan Mercedes en dat levert meer efficiënte downforce op. Bij Mercedes zorgt een hoge downforce-afstelling voor meer luchtweerstand dan bij Red Bull. In Frankrijk moest het team van Hamilton met vrij veel downforce rijden om de banden te kunnen onderhouden en een goed compromis te hebben. Red Bull kan de auto dusdanig trimmen dat ze een betere topsnelheid hebben.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws