Tijdens de Grand Prix van Japan klaagde George Russell al over de boordradio over teamgenoot Lewis Hamilton, en Hamilton is op zijn beurt dan weer niet blij met het rijden van Russell, en geeft daarnaast kritiek op het optreden van zijn team in de gevechten met zijn jongere teamgenoot.
Hamilton kwalificeerde zich voor zijn teamgenoot, en nadat het duo vanaf de vierde startrij vertrokken was, streden beide Britten voor positie in de openingsfase. Russell koos uiteindelijk voor een andere strategie, waardoor Hamilton zijn teamgenoot in de slotfase weer tegenkwam. Russell stelde voor dat Hamilton in zijn DRS zou blijven om zo tegen de snellere Carlos Sainz te verdedigen. Zo hield Sainz in Singapore de beide Mercedes-coureurs achter zich.
Daar hadden Hamilton en Mercedes geen zin in, en dus moest Russell Hamilton langslaten, waarna het team de 38-jarige coureur wél verzocht om Russell binnen een seconde afstand te houden. 'Ik vond dat het totaal geen goed idee was', luidt de kritiek van Hamilton in gesprek met Motorsport. 'Toen ze dat aan mij voorstelden, wist ik natuurlijk dat ze aan de vorige race dachten, maar het was volslagen onlogisch.'
Hamilton probeerde zich juist uit de voeten te maken. 'Ik moest zo snel mogelijk zo ver mogelijk wegrijden en daarmee was ik dan ook bezig. Ik was zo'n twee seconden weggereden en toen vroegen ze me of ik George (Russell, red.) DRS kon geven, dus toen moest ik van het gas gaan op het rechte stuk om hem op acht tienden achter me te krijgen. Hij had DRS, maar hij werd toch ingehaald. Dat zou sowieso ook gebeuren omdat hij op een éénstopper zat, en wij op een tweestopper stonden', vindt Hamilton.
Hamilton hield Sainz wél achter zich
'Toen wist hij (Sainz, red.) hem in te halen en zat hij vlak achter me, dus dat was niet bepaald ideaal. Dat maakte de laatste paar ronden erg lastig, maar ik denk dat we als team dankbaar moeten zijn voor de vijfde en de zevende plek. Dat is in ieder geval beter dan zesde en zevende', zegt Hamilton, die het zelf anders had willen aanpakken. 'We hadden juist eerder van positie moeten wisselen en ik had zo ver mogelijk weg moeten rijden van de Ferrari. Ik denk dat, als we van positie gewisseld waren, dat George dan misschien meer kans had gehad om hem achter zich te houden, maar misschien probeerde hij mij achter zich te houden en beschadigde hij zijn banden daarmee, en dat maakte het ingewikkelder.'
Het gevecht met Ferrari wordt de laatste races steeds spannender, en daar richt Hamilton zich dan ook op. 'Het feit is dat we niet met elke vechten in het constructeurskampioenschap, en waar we in het coureurskampioenschap staan, doet er ook niet toe. Wat voor ons belangrijk is, is dat we de positie voor Ferrari vasthouden. Vandaag moesten we dus echt als team werken.' Mercedes probeerde juist met die teamorders ervoor te zorgen dat beide coureurs Sainz achter zich hielden. Aangezien dat niet lukte, maakte Ferrari vier punten goed. De teamorders werden overigens door teambaas Toto Wolff gegeven, ondanks zijn afwezigheid in Japan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties