Lewis Hamilton, Mercedes-coureur en regerend wereldkampioen Formule 1, beschrijft zijn Mercedes W12 als een 'divamonster'. De Britse coureur claimt dat de 2021-bolide van de Duitse autofabrikant een hele lastige is om perfect af te stellen. Het vinden van de juiste setup kan het verschil maken in een heel raceweekend en dat heeft Hamilton 'maar één of twee keer bereikt' dit seizoen. Ondanks dat heeft de W12 er wel voor gezorgd dat ze na twintig races het constructeurskampioenschap leiden.
Hoewel Mercedes al jarenlang wereldtitels aaneen rijgt, moet het team in 2021 regelmatig in de verdediging tegen Red Bull Racing. Dat dit het geval zou zijn werd al duidelijk in de tests in Bahrein voorafgaand aan het seizoen. De impact van de nieuwe regels omtrent de aerodynamica was groter bij Mercedes dan bij wie dan ook, dat had alles te maken met de lage rake, die hun auto niet goed ligt. Via Motorsport.com vertelt Hamilton dat hij moeilijk het volledige potentieel uit zijn auto kan halen.
'Over het algemeen ben ik heel blij met mijn prestaties, maar wat me dit jaar wel is opgevallen is dat de auto heel erg moeilijk is om af te stellen. Toto (Wolff, red.) zei eerder (2017, red.) dat de auto een diva was. Nou, dit is dan een divamonster', zegt de Mercedes-coureur met startnummer 44. Hij claimt dat het lastig is de om auto in het juiste window te plaatsen. 'Als je de auto niet hebt waar je hem hebben wil, beperk je gewoon de potentie ervan. In Brazilië had ik de auto precies goed afgesteld, dat voelde fantastisch. Maar helaas is ons dat pas één of twee keer gelukt.'
Mercedes beleeft in 2021 een 'achtbaanrit' met de auto
De homologatie van de auto's tussen 2020 en 2021 betekende ook dat de teams weinig tot niets konden aanpassen. In combinatie met de regels omtrent de aerodynamica zou dat Mercedes hebben benadeeld. 'We wisten dat we al die downforce zouden verliezen maar toen we eenmaal hadden ontdekt hoeveel downforce we verloren, veranderden alle functies van de auto', legt Hamilton uit.
'Het is wat het is en het gaat erom slimme manieren te vinden om met minder downforce om te gaan. Er zijn veel elementen geweest die het moeilijker dan ooit hebben gemaakt. Dit is de moeilijkste auto om af te stellen en ik heb veel simulatietests gedaan, maar daar kun je nog wel eens wegkomen met valse cijfers bijvoorbeeld. Je moet heel voorzichtig zijn met de data die je krijgt en de beslissingen die je neemt. Het is een achtbaanrit geweest', concludeert hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties