De logo's van oliegigant Gulf Oil zullen tijdens het aankomende Formule 1-seizoen schitteren op de bolides van Williams. De twee iconen slaan de handen ineen. Bij de presentatie van de FW45 maakte Williams bekend dat Gulf hun sponsor is. Voorheen werkte Gulf een lange tijd samen met McLaren, maar dat huwelijk was na het 2022-seizoen ten einde gekomen. De Amerikaanse coureur Logan Sargeant heeft vanzelfsprekend een steentje bijgedragen aan de komst van de Amerikaanse oliemaatschappij.
Gulf verscheen aan het einde van de jaren zestig als sponsor op de auto's van McLaren. Toen maakte de oliegigant voor het eerst kennis met de Formule 1. Gulf heeft lang samengewerkt met de Britse renstal, maar beëindigde aan het einde van 2022 het contract. Gulf vertrekt echter niet, het bedrijf gaat namelijk een samenwerking aan met Williams. Dat was eerst nog twijfelachtig, op 2 februari leek Williams het al aan te willen kondigen, maar de pagina werd gauw van de website verwijderd. Op 6 februari bleek dat Gulf en Williams toch met elkaar in zee gaan.
'We hebben alles bereikt wat we wilden bereiken met McLaren, daarna zijn we gaan kijken naar het volgende Formule 1-hoofdstuk', legt Gulf-CEO Mike Jones uit in een persbericht. 'We hebben veel dingen met Williams besproken, niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. We vinden dat Williams echt de stijgende lijn te pakken heeft.' Naast Williams gaat Gulf ook het Williams esports-team sponsoren, en de Williams Driver Academy. Volgens Jones was dat heel aantrekkelijk. 'Gulf is iconisch, maar soms worden we als oud bestempeld. Esports zijn heel aantrekkelijk voor ons, want zo betrekken we de jongere generatie erbij', verklaart Jones.
De komst van Sargeant overtuigde Gulf
Gulf kreeg de mogelijkheid om een team te sponsoren met een Amerikaanse coureur. Sargeant was dan ook de reden dat Gulf volledig overstag ging, naast de al aantrekkelijke doeleinden die Williams kon bieden. 'We hebben geïnvesteerd in de academie van Williams, waar talenten als Sargeant en Jamie Chadwick aan bod komen. We kijken ook hoe onze investeringen omgezet kunnen worden naar het digitale aspect, om zo meer fans erbij te betrekken. Het helpt natuurlijk dat Williams en Gulf samen iconisch zijn.' Vanaf 2023 is het Gulf-logo te zien op de FW45. De kleurstelling van de bolide is er dan ook een beetje op aangepast. Gewapend met Gulf en nog wat andere nieuwe sponsoren, lijkt Williams financieel gebeiteld te zitten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties